The Business of Ethics, the Ethics of Business
Hungary

Peter Bajomi-Lazar

2005.

Table of contents

I. Executive summary

II. Context

III. Competition framework

IV. Ownership and Its Impact on Media Professionalism and Independence

V.
Media business – funding

VI.
Separation between editorial and business departments

VII.
Individual rights and editorial freedom

VIII.
Media – a profit-oriented business with responsibility toward the public mission

IX.
Conclusions

X.
Recommendations

Appendix 1. Main aspects of good and bad practices 
Appendix 2. List of sources

Index of tables

Table 1. Audience share of the leading television channels for the 18–49 year old audience 2003–2004

Table 2. Audience share of the leading radio stations in 2003

Table 3. Average print copies of the major daily newspapers in 2002 and 2003

Table 4. Average print copies of the county daily newspapers in 2002 and 2003

Table 5. Average print copies of the major political weeklies in 2002 and 2003

Table 6. Estimated net advertising expenditure in 2004

Table 7. Satisfaction with working condition among journalists 1992–2000

Table 8. Normative standards and practice of journalism in Hungary

List of acronyms

APEH

State Tax Authority

Fidesz

Fidesz–Hungarian Civic Association

KSH

Central Statistical Office

MAKUSZ
Hungarain Catholic Journalists Association

MDF

Hungarian Democratic Forum

MSZP

Hungarian Socialist Party

MTV

Hungarian Television

MUK

Hungarian Journalists Community

MUOSZ
Hungarian Journalists Association

ORTT

National Radio and Television Board

SZDSZ

Free Democrats Assoication– Hungarian Liberal Party

I. Executive summary

After the political transformation, the print press and the broadcasting media developped in fundamentally different ways in Hungary. The privatisation of the newspaper industry began as early as 1989 when the licensing procedure imposed upon print publications was abolished, and thousands of new titles entered the market in just a few years. The privatisation of the broadcasting industry, however, was delayed by a ‛frequency moratorium’ that maintained state monopoly in broadcasting until 1996 when the Broadcasting Act was passed. The nationwide commercial television channels went on air in late 1997 and the netionwide commercial radio stations in early 1989.

During the 1990s and early 2000s, the Hungarian media landscape was subject to a ‘media war’, a conflict over the control of the news media and dividing both the political elites and the journalism community, as a result of which the NGO Freedom House described the status of the Hungarian media as only “partly free” for some of the 1990s.

Hungary currently has three nationwide terrestrial television channels, including the public service broadcaster Magyar Televízió (Hungarian Television, MTV) and the private commercial channels RTL Klub and TV2. There are two satellite broadcasters, namely the public channels m2 and Duna Televízió (Danube Television). In the radio market, the public service broadcaster Magyar Rádió (Hungarian Radio) has three channels, including Kossuth, Petőfi, and Bartók, and there are two nationwide commercial stations, namely Sláger Rádió (Hit Radio) and Danubius Rádió. The Broadcasting Act obliges broadcasters to provide impartial news programming, however, the public broadcasters’ news coverage was biased in favour of the government of the day for most of the past 15 years. Private broadcasters are largely neutral in their news coverage; yet they have respected the legal requirement of impartiality by de-politicising their news services.

In the newspaper market, there are four nationwide broadsheets, including Magyar Hírlap, Magyar Nemzet, Népszabadság, and Népszava; these publications tend to follow the norms of partisan journalism. The newspaper market has undergone a process of tabloidisation, and currently tabloid newspapers, especially Metro and Blikk, dominate the market in terms of circulation figures. On the market of the county daily newspapers, a system of ‘one county, one title’ prevails; unlike the nationwide broadsheets, the county papers cannot be associated with any of the political parties; in fact, they have turned increasingly apolitical since their privatisation. The market of political weeklies is dominated by titles launched during or after the political transformation, most of which display clear-cut ideological preferences. The market of online political publications is now dominated by Index.hu, a permanently updated political website established in 1999.

Despite legislative efforts to prevent concentration, the media markets are highly concentrated in terms of audience and advertising share. The biggest obstacle to the true plurality of the media is the small size of the Hungarian market: the relatively small population and its limited purchasing power are insufficent to sustain enough television channels, radio stations and newspapers. Hungary has no press subsidies system to support financially unviable newspapers.

In order to ensure the transparency of ownership, all business entities must register at one of the Courts of Registers where ownership data are accessible for the public at no charge. In addition to this, broadcasters are obliged to notify the National Radio and Television Board (ORTT) of changes in their ownership structure. At the same time, however, no legal provision stipulates that media outlets should display their ownership structure on their pages or websites.

The Hungarian journalism community is only half-way to professionalisation. ‘Lazy journalism’ prevails, i.e., journalists tend to rely on accredited news resources, and independent investigative journalism is an exception. As a general rule, journalists are overburdened with work. Freelance journalism is widespread; freelancers are piad by the page, which enhances quantity, rather than quality, journalism. There is a tradition of partisan journalism, i.e., many consider journalism a means of political mobilisation rather than public information. Despite the need for professionalisation, few media outlets have codes of ethics, and even fewer make their codes accessible for the public. At the same time, however, in recent years journalists’ associations have made several efforts to improve professional standards and, consequently, to improve public trust in the profession. Such efforts include the adoption of joint codes of ethics, the establishment of awards for quality journalism, as well as the establishment of in-house committees of ethics and ombudsmen. Since the mid-1990s, journalism education has been launched on a massive scale.

As regards the transparency of funding, all media outlets have to submit an annual report of their income to the State Tax Authority (APEH) on a yearly basis; the data thus gathered is accessible to the public, at the same time, however, few media outlets display such data on their websites. The transparency of funding is largely hindered: governments provide only those news outlets with financial support that are loyal to their policies. Hungary has no press subsidies system that would support the loss making political newspapers on a content-neutral basis.

As regards the regulations on advertising, the law stipulates that advertisments should be separated of the editorial pages and edited programmes with clear marks; at the same time, however, the practice of ‘advertorials’ is not unknown in Hungary. Transgressions of the law are supervised by the Consumer Protection Agency, the Economic Competition Agency and the ORTT.

As regards the relationship between the media owners and journalists, the data available is quite fragmentary as many of the representatives of the owners have failed to answer our questions. As a general rule, however, big companies owned by multinational enterprises tend to respect their employees’ rights, whereas minor ones, owned by Hungarian investors, more frequently fail to formalise this relationship and to meet their obligations such as payment for submitted work. Because of the Hungarian tax system, many journalists are freelancers, which means they are not protected by collective contracts.

The interests of the journalism community are represented by two major organisations, namely the Hungarian Journalists Association (MUOSZ) and the Press Union (Sajtószakszervezet) which, according to the interviews with their representatives, mediate quite successfully between the journalists and their employers. The interest enforcement potential of the journalism community, however, is largely hindered by the fact that they are extremely divided over political cleavages and, consequently, they are unable to unite their forces when fighting pressure.

A relatively recent representative opinon poll indicates that many journalists are unhappy with their working and existential conditions. The same study reveals that, every now and then, journalists encounter political or business pressure when doing their job.

In terms of journalism ethics, the most frequently discussed issues include the violation of rights attached to the person, the representation of ethnic and national minorities, conflict of interest rules, as well as the depiction of violence and pornography. The most salient issue, however, is bias in the news. The existing codes of ethics, as well as the Broadcasting Act are a reflexion of the Anglo-Saxon standards of neutrally-objective journalism, whereas Hungarian journalists tend to live by the norms of European partisan or engaged journalism. Instead of fact-based journalism, opinionated journalism prevails in Hungary. Rather than independent public watchdogs of democracy, journalists tend to consider themselves public intellectuals promoting a cause or an ideology; they do not mean to inform but to convince and mobilise voters.

A major finding of this paper is that many of the representatives of the media companies are reluctant to answer our questions. The reasons for this reluctence are unclear; it is, however, a sign that they are not committed to, or do not recognize the importance of, the transparency of the industry. Transparency is limited even with those companies whose representatives have answered our questions; in most cases, even their codes of ethics are unaccessible to the general public. Moreover, even the various journalists’ organisations that are trying to enhance journalists’ interests fail to ensure the visibility of their activities.

II. Context

Hungary is a consolidating post-communist democracy that joined the North Atlantic Treaty Organisation in 1997 and the European Union in 2004. Since the political transformation in 1989–90, the economy has been largely privatised, and foreign, mostly Western European, investors have made it to Hungary.
According to the latest census conducted by the Central Statistical Office (KSH) in 2001, Hungary has a population of 10.198 million.
 In 2003, the per capita GDP was HUF 1,833,599
 and the average gross income was HUF 1,646,244.

Since 1990, Hungary has had four democratically elected coalition Governments, including the right/conservative Antall–Boross Government (1990–94), the left/liberal Horn Government (1994–98), the right/conservative Orbán Government (1998–2002), and the left/liberal Medgyessy–Gyurcsány Government (2002–). Currently, there are four parties in Parliament, including the now coalition parties Hungarian Socialist Party (MSZP, 178 mandates) and Free Democrats Association–Hungarian Liberal Party (SZDSZ, 20 mandates), as well as the opposition parties Fidesz–Hungarian Civic Association (Fidesz, 169 mandates) and Hungarian Democratic Forum (MDF, eight mandates); there are 11 independent MPs as well.

Since the political transformation in 1989–90, the print press and the broadcasting media pursued fundamentally different development paths. The privatisation of the newspaper industry began as early as 1989 when, on 15 June, 1989, the last communist Government issued a decree abolishing the licensing procedure imposed upon print publications.
 As a result, literally thousands of new titles entered the market in just a few years, including political as well as entertainment newspapers; in 1989 alone, 1118 new publications were registered.
 As regards broadcasting, however, the same Government issued a ‘frequency moratorium’ on 3 July 1989, that froze the licensing of radio and television frequencies, and maintained the monopoly of state broadcasters.
 The moratorium was to remain in effect until a Broadcasting Act would be passed; however, no such law came into force until early 1996, and the privatisation of nationwide broadcasters began in 1997 only (by contrast, the first local television channels had been launched as early as 1986, and the first local radio stations had been licensed in 1994).

The reason for the late passing of the Broadcasting Act lied in the so-called ‘media war’, a conflict dividing both the political elites and the journalism community along political cleavages. The stake of the conflict was the control of the media or, more precisely, what societal and political values the media, especially public service broadcasters, should give a voice to. Even though the media war did not involve any physical force, political pressure on, especially, public service television was so intense that, for some of the 1990s, the NGO Freedom House described the Hungarian media landscape as only “partly free”.
 Because, by virtue of the 1989 amendement to the Hungarian Constitution, the passing of the Broadcasting Act requires a two-thirds majority in parliament,
 and because the major political forces could not reach compromise over broadcasting regulation, several attempts had failed in the heated atmosphere of the media war before the law was finally passed. At the end of long and bitter debates, the Broadcasting Act was passed with a 90 per cent majority on 21 December, 1996, and came into effect as of February 1, 1996. The 1996 Broadcasting Act was amended in 2002 in order to meet European standards, and especially the 97/36/EC (Television Without Frontiers) Guideline.

With the launch of nationwide commercial television channels in October 1997, Hungary currently has three nationwide terrestrial television channels, including the public broadcaster Magyar Televízió (Hungarian Television, MTV) and the private channels RTL Klub and TV2, as well as two satellite broadcasters, namely the public channels m2 and Duna Televízió (Danube Television). RTL Klub is run by M-RTL Rt., and owned by Bertelsmann A.G.’s CLT-UFA S.A. (49 %), the telephone company MATÁV Rt., a part of the Deutche Telecom group (25 %), Pearson Netherlands B.V. (20 %), and IKO Group (6 %). TV2 is run by MTM-SBS Rt., and owned by SBS Broadcasting S.A. (81.51 %), MTM-TV2 Befektetési Kft. (16 %), and Tele-München Ferns. GmbH (2.49 %). In addition to this, there are 38 Hungarian-speaking cable channels, most of which are run by Hungarian enterprises, as well as several channels in the foreign languages. Currently, the overwhelming majority of the population watches the terrestrial nationwide commercial broadcasters (see Table 1.).

Table 1. Audience share of the leading television channels 

for the 18–49 year old audience 2003–2004
	
	Audience share (per cent)

	
	Prime time hours
	0–24 hours

	
	2003
	2004
	2003
	2004

	RTL Klub
	39.7
	37.5
	33.1
	33.0

	TV2
	30.5
	30.8
	31.4
	29.4

	MTV
	11.8
	11.8
	11.0
	10.5

	Viasat3
	2.5
	3.1
	2.6
	3.5


Source: AGB Hungary, TV2, RTL Klub

In the radio market, there are two nationwide commercial stations, namely Sláger Rádió (Hit Radio) and Danubius Rádió, launched in January and February 1998. Danubius is owned by Advent International (100 %), while Sláger is owned by Emmis Broadcasting International Corp. (54 %), Credit Suisse First Boston Radio Operating B.V. (20 %), Szuper Express Kft. (15 %), Magyar Kommunikációs Befektetési Kft. (5.5 %), and CSFB Hungary Befektetési Kft. (5.5 %). Since their launch, nationwide commercial broadcasters have taken a market leading position, while the three channels of the public service broadcaster Magyar Rádió (Hungarian Radio), namely Kossuth, Petőfi, and Bartók, have been loosing listeners (see Table 2.). In addition to nationwide radio stations, there are 141 local radio stations, most of which are run on a commercial basis.

Table 2. Audience share of the leading radio stations in 2003

	
	Audience share (per cent)

	Danubius Rádió (nationwide commercial)
	28.1

	Sláger Rádió (nationwide commercial)
	27.8

	Kossuth (nationwide public service)
	20.6

	Petőfi (nationwide public service)
	11.1

	Juventus (networked commercial)
	7.8

	Rádió 1 (networked commercial)
	2.6

	Bartók (nationwide public service
	1.2


Source: Szonda Ipsos
The Broadcasting Act obliges broadcasters to provide impartial news programming,
 however, the public broadcasters’ news coverage was biased in favour of the government of the day for most of the past 15 years.
 Private broadcasters are largely neutral in their news coverage; yet they have respected the legal requirement of impartiality by de-politicising their news services.

The Hungarian newspaper market is regulated by the 1986 Press Act, modified in January 1990.
 In Hungary, the majority of the nationwide and the county daily newspapers were privatised in the early 1990s, and changed owner several times since then. There are four nationwide broadsheets, including Magyar Hírlap, Magyar Nemzet, Népszabadság, and Népszava, all established long before the political transformation. Magyar Hírlap is owned by the majority shareholders AdocSemic Kft., Adoc-Interprint Kft., as well as editor-in-chief Szombathy Pál, and a private individual. Magyar Nemzet is owned by editor-in-chief Gábor Liszkay (80 %) and Pro-Aurum Rt. (20 %). Népszabadság is owned by B.V. Tabora (60 %), Szabad Sajtó Alapítvány (26 %) as well as Népszabadság Egyesület and the editorial board. Népszava is owned by VH Kiadó Kft. (74 %) and Békés Project Kft (26 %). The circulation of these titles has declined in recent years, as a result of which they have undergone a process of moderate tabloidisation, the only exception to this rule being Magyar Nemzet.

Nationwide broadsheets tend to live by the norms of partisan journalism: even though they claim political independence, their sympathies with the various political parties are an open secret. Since the political transformation, several attempts have been made to introduce new broadsheets into the market; however, these attempts have failed without exception.

The political transformation in 1989–1990 has also given rise to the tabloid press, the first such title, Mai Nap, emerging as early as February 1989.
 Today, tabloid titles lead the market of nationwide daily publications, the highest circulation daily newspaper being Metro, a tabloid distributed on a free-of-charge basis (see Table 3.). Metro is owned by Metro International (90 %) and a private individual (10 %). Metro is followed, in terms of circulation figures, by Blikk, a part of the Ringier Group.

Table 3. Average print copies of the major daily newspapers in 2002 and 2003

	
	Average number of print copies (thousands)

	Title
	2002
	2003

	Metro (tabloid)
	320
	317

	Blikk (tabloid)
	257
	290

	Népszabadság (broadsheet)
	221
	207

	Nemzeti Sport (sports)
	117
	116

	Magyar Nemzet (broadsheet)
	116
	102

	Mai Nap (tabloid)
	–
	66

	Expressz (classified ads)
	58
	48

	Népszava (broadsheet)
	47
	37

	Világgazdaság (economist)
	16
	14


Source: Central Statistical Office (KSH)

On the market of the county daily newspapers, a system of ‘one county, one title’ prevailed before the political transformation. The county dailies, issued by the local party bureaus before the changes, were privatised in 1990, yet most of them have preserved a de facto monopoly in their respective markets to date. Of the 24 papers in Hungary’s 19 counties, 22 are now owned by Western European media enterprises (including Westdeutche Allgemeine Zeitung, Axel Springer, Funk Verlag und Druckerei, and Associated Newspapers), and only two by Hungarian investors.

Unlike the nationwide broadsheets, the county papers cannot be associated with any of the political parties; in fact, they have turned increasingly apolitical since their privatisation. Most of the county papers have preserved their readers, and some of them have even expanded their market share (see Table 4.).

Table 4. Average print copies of the county daily newspapers in 2002 and 2003

	Title
	Average number of print copies (thousands)

	
	2002
	2003

	Kisalföld
	81
	82

	Zalai Hírlap
	61
	61

	Vas Népe
	61
	61

	Kelet-Magyarország
	58
	59

	Napló
	56
	56

	Fejér Megyei Hírlap
	53
	53

	Hajdú-Bihar Megyei Napló
	52
	52

	Észak-Magyarország
	51
	55

	Új Dunántúli Napló
	49
	49

	Dél-Magyarország
	44
	36

	Petőfi Népe
	43
	41

	Somogyi Hírlap
	38
	35

	Békés Megyei Hírlap
	33
	36

	Új Néplap
	32
	28

	Heves Megyei Hírlap
	24
	23

	24 Óra
	23
	23

	Tolnai Népújság
	21
	20

	Délvilág
	16
	22

	Déli Hírlap
	12
	10

	Nógrád Megyei Hírlap
	12
	11

	Komárom-Esztergom Megyei Hírlap
	12
	12

	Békés Megyei Napló
	11
	–

	Dunaújvárosi Hírlap
	10
	10


Source: KSH

The market of political weeklies is dominated by titles launched during or after the political transformation. These newspapers have either clear-cut ideological preferences (such as Magyar Narancs, 168 Óra, Hetek, Nemzetőr), or are more or less openly allied with some political party (Magyar Demokrata, Heti Válasz, Kis Újság, Magyar Fórum), or are politically neutral but focus on the economy (HVG, Figyelő).
 The circulation of most of the political weeklies has gone down in recent years (see Table 5.).

Table 5. Average print copies of the major political weeklies in 2002 and 2003

	Title
	Average number of print copies (thousands)

	
	2002
	2003

	Szabad Föld
	184
	168

	Heti Világazdaság
	132
	128

	168 Óra
	58
	53

	Heti Válasz
	39
	36

	Magyar Narancs
	18
	18

	Új Ember
	17
	40


Source: Central Statistical Office

The market of online political publications is dominated by Index.hu (owned by Sydinvest Rt.), a permanently updated political website established in 1999. Even though many of the print daily and weekly publications have an online version offering news and comment, Index.hu is the most frequently accessed website with 174,000 readers a day. Lately, Index.hu has undergone a process of tabloidisation, and targets qualified young adult audiences.
 It is followed, in terms of readership, by [origo], run by T-Online Magyarország Rt. Recently established competitors to Index.hu and [origo] include hirszerzo.hu, an online publication run by Hírszerző Kft. and offering, in addition to news, comment and detailed background information, as well as Stop.hu, another online news outlet owned by a Swiss company and a Hungarian private individual. In recent years, online publications have improved both their market and audience share.

This study aims to reveal the relationship between owners and editors within the major Hungarian media outlets. It is based on a secondary analysis of data available in the literature as well as oral or written interviews with the representatives of selected media companies. The sample of the selected companies is by no means representative; when making a selection, we first contacted the largest media outlet in terms of audience share in their respective fields (i.e., the biggest television channel, the biggest nationwide broadsheet, etc.). At the same time, however, when contacting the selected companies in order to interview their representatives, many of them failed to answer our questions either. In such cases, we tried to contact the second or the third biggest company.

Of the media outlets selected in the first and second rounds, the online news outlet Index.hu, the online news outlet [origo], the publisher of several county dailies Axel Springer, the private news agency Havaria Press, and the news radio Inforadio were unwilling to answer our questions. The regional news and talk radio Klubrádió, the local news radio Gazdasági Rádió, the tabloid Blikk and the publisher of several county dailies Pannon Lapok (Westdeutche Allgemeine ZeitunG) failed to answer our questions despite our repated efforts to contact them. The nationwide commercial television channel TV2, the nationwide radio station Sláger Rádió, the nationwide broadsheet Népszabadság, the political-economic weekly HVG and the on-line news magazine Stop.hu have answered our questions.
 
The objective of this paper is to identify ‘good practices’ in the business of media, in order to increase the responsibility of media owners and managers toward promoting the quality of their journalistic products. It needs to be noted, however, that the identification of ‘good’ and ‘bad’ practices may run into methodological differences. Any normative approach would raise the question of whose perspective is considered, especially when it comes to such a multi-actor field as the news media. In this field, at least five major actors must be considered, namely the public, the owners, the journalists, the advertisers and the political elites. The interests of these actors may differ significantly; for example, the public is interested in the greatest possible transparency of the activities of the political and business elites, while the political and business elites may want to keep their secrets. The journalists are in the most troublesome position in this respect: they are supposed to be loyal both to the public and their employers while, at the same time, they have to maintain good connections with the political elites and the advertisers as well. From the possible approaches, this paper choses to adopt the ‘social responsibility’ model
, i.e. the view that the media are more than a business or a tool of political communication; they are, first and foremost, supposed to serve the public interest. Yet, even within this approach the question of what serves the public best might be raised. In other words, just which of the possible alternatives in media policy or journalistic self-regulation is better is a matter of academic discussion,
 as the impact and efficiency of the various practices is difficult to assess. For this reason, the findings of this paper need to be treated accordingly.

III. Competition framework

The political transformation in 1989–90 put an end to the monopoly of the state in both printing and broadcasting. The launch of newspapers did no longer require a permission but a simple registration; the first local private broadcasters were licensed; the information monopoly of the Hungarian Wireless Agency (MTI), the distribution monopoly of Hungarian Post, and the paper supplying monopoly of the Paper Production Company were abolished.

At the same time, however, new regulation was needed in order to ensure the plurality of the printing and broadcasting markets. The Competition Act, passed in 1996,
 has no special provisions regarding the press and the media; however, the law stipulates that in some well-defined cases concentration of undertakings needs to be authorised by the Office of Economic Competition.
 At the same time, however, the Broadcasting Act forbids vertical concentration, i.e., no one can own, or have a controlling interest in, both a nationwide newspaper and a nationwide television channel or radio station. Similarly, no one can own both a county newspaper with a circulation of more than 10,000 copies and a broadcaster in that paper’s circulation area.

Furthermore, the ownership rules laid down in the Broadcasting Act stipulate that one person or organisation may have no more licences than for (1) one nationwide broadcast or (2) two regional and four local broadcasts or (3) 12 local broadcasts.
 At the same time, the Broadcasting Act does not limit horizontal concentration and, in recent years, several local radio stations have joined either of two major, quasi-nationwide networks, namely Juventus and Rádió 1.

Despite legislative efforts to prevent concentration, the media markets are highly concentrated in terms of audience share and advertising share. As media economist Mihály Gálik notes in a study published in 2004,

[anti-concentration measures] do not have too much importance in practice in the Hungarian broadcast market, since the two national commercial television channels [...] combined had almost a 60 percent audience market share in 2003 [...] and an even higher share, 90 percent or so, of the advertising markets [...] The same figures for the two national commercial radio channels broadcasting under the brand names Danubius and Sláger are somewhat lower (estimated at about 50 percent of audience share [...] and more than 60 percent advertising share) so one can say that those four commercial channels dominate the Hungarian broadcast market.

Moreover, practice proves that, quite paradoxically, anti-concentration measures can actually enhance concentration, as a recent case illustrates. The multinational media company Bertelsmann had a controlling share in both the nationwide broadsheet Népszabadság and the nationwide commercial television channel RTL Klub. The National Radio and Television Board (ORTT) found this a violation of the Broadcasting Act. Upon the resolution of the regulatory body,
 Bertelsmann sold some of its shares in Népszabadság to Ringier AG.
 As a result, Ringier came to have a controlling interest in two of Hungary’s four nationwide broadsheets, namely Népszabadság and Magyar Hírlap. Finally, in late 2004, it closed down Magyar Hírlap, and there remained but three broadsheets on the market (however, Magyar Hírlap was re-launched a few weeks later by a new owner).

The biggest obstacle to the true plurality of the media is, of course, the small size of the Hungarian market: the relatively small population and its limited purchasing power are insufficent to sustain enough television channels, radio stations and newspapers. The major commercial broadcasters offer the very same kind of entertainment programmes (soap operas, feature films, pop music, quize and talk shows, etc.) to the audiences. Whereas the 19–49 years old mainstream audiences are well catered for, the various minorities are rarely served at all, especially in the rural areas of the country. The same holds for the newspaper market: radical views, such as criticisms of the prevailing liberal capitalist system, are rarely given a voice in the daily press.

IV. Ownership and Its Impact on Media Professionalism and Independence

In order to ensure the transparency of ownership, all business entities must register at one of the Courts of Registers where ownership data are accessible for the public at no charge. At the same time, however, no legal provision stipulates that newspapers should display their ownership structure on their pages, which makes it difficult for the average reader to find out the organisational links of the outlet they are reading.

In addition to this, broadcasters are obliged to notify the ORTT of changes in their ownership structure. Such changes are reported in the annual reports that the Board delivers to Parliament,
 also accessible on the website of the regulatory authority.

At the same time, however, it is assumed that publishers and broadcasters, especially minor ones, tend to ‘forget’ to report changes in their ownership structure to both the Courts of Registers and the ORTT.

Despite the above described obligations, the transparency of the ownership structure of the Hungarian print press and broadcasting media is rather limited in the sense that there are few newspapers, broadcasters or online publications that would reveal their ownership structure on their pages or websites, as a result of which only journalists and academic researchers are aware of the organisational links of the various outlets.

Of our respondents, the nationwide commercial television channel TV2 does publish ownership data on its website,
 while the nationwide commercial radio station Sláger Rádió does not. The biggest nationwide broadsheet Népszabadság, the political-economic weekly HVG and the on-line magazine Stop.hu also fail to publish such data in print or online. However, when major changes occur in their ownership sturcture, HVG issues press releases.

The lack of transparency of ownership and, consequently, of the potential political affiliations of the various media outlets, might be one of the reasons responsible for the declining social prestige of the Hungarian press and media: while in 1989–90 journalists scored 73–75 points on a 100-point scale of social prestige, by the mid-1990s they scored 49–54 points only, and their prestige has remained about the same since then.
 Similarly, a representative opinion survey conducted by the NGO Hungarian Press Freedom Centre (Sajtószabadság Központ) in the summer of 2001 showed that only four per cent of the adult population trusted journalists entirely, 40 per cent trusted them a little, 37 per cent distrusted them a little, and 13 per cent distrusted them entirely.

It can be argued that the journalists, the publishers and the political elites consider the Hungarian newspaper and broadcasting industries either an additional sphere of the political battles or mere business, while the above-mentioned ‘social responsibility’ model, i.e., the idea that journalists should be responsible to the general public, not the politicians or the publishers, has not taken roots in the country. In fact, journalism has no widely accepted standards in Hungary, which might be explained by a co-existence of at least three journalism traditions, i.e., the socialisational heritage of the journalism community. First, there is a tradition of European engaged journalism: those subscribing to this model consider themselves opinion leaders and use journalism as a means of mobilisation for the various political actors and causes. Second, there is a tradition of Anglo-Saxon neutrally objective journalism: those who subscribe to this model consider journalism a means of unbiased public information. And third, there is a tradition of global tabloid journalism: those subscribing to this model consider journalism a means of mere entertainment (see also section VIII.).

It is a consensual position that the Hungarian journalism community is only half-way to professionalisation. For example, investigative reporter Éva Vajda and media researcher Ildikó Kaposi describe the major deficiencies of journalism in Hungary like this:

· Journalists tend to rely on official news resources, which allows the political elites to manipulate information.

· Many of the Hungarian journalists are freelancers, i.e., they are not full-time employees but work on the basis of ad hoc contracts, that is, in legal terms they are self-employed. This means that they are paid by the page which enhances the quantity, rather than the quality, of the work they do.

· Also, because many of the journalists are self-employed, the borderline between their public and private spheres is blurred. Many of them are underpaid, as a result of which they have to do extra work, such as consultation with various business organizations and agents of the government administration, which underlines their legitimacy as independent ‘public watchdogs’ of the business and political elites.

· Another outcome of many of the journalists working on an ad hoc basis is that they are not obliged to observe the codes of ethics of the newsroom—provided, of course, that there is one.

· Leading journalists are part of the country’s elite; they went to the same schools as political leaders did and maintain good contacts with them. As a result of this close relationship, the political elites may quite easily prevent the release of information that would shed a bad light on them.

· It is a widely shared belief, even though unproved, that every journalist has a price: corruption seems to be widespread in the journalism community.

· Journalists are overburdened with work and have no aid to do background research for the article or programme they work upon. 

In a similar vein, media researcher Miklós Sükösd points out that

· Even when corruption cases are revealed, there is normally no follow up to the story in order to keep the audiences informed.

· Information on most corruption cases is revealed by political competitors (who forward information to the press), rather than independent journalists.

· Newspapers, broadcasters and online publications cannot afford to pay investigative journalists so that they could work on a single story for several weeks or months.

· Journalists frequently fail to double-check information and to ask the other half involved; even when asking all parties for comment, they fail to contrast assertions with facts, i.e., to offer a clear context for interpretation.

· Many of the journalists are uninformed about the information rights that the law provides them with, including the right to know data of public interest.

These problems call for a professional discussion and the establishment of codes of ethics setting standards of conduct for journalists. At the same time, however, few media outlets have codes of ethics, and even fewer codes are accessible for the general public.
 An exception to this rule is the joint code of ethics of the country’s major journalists’ associations, including the Hungarian Journalists Association (MUOSZ), the Hungarian Journalists Community (MUK), the Hungarain Catholic Journalists Association (MAKUSZ), and the Press Union (Sajtószakszervezet), passed in September 2000, which, however, has no binding force.
 Online content providers have also passed a joint code that binds all those who subscribe to it.
 The rarity of codes of ethics is all the more problematic as such codes would serve the purpose of eliminating professional misconduct, improving public trust, defending journalists vis-à-vis their employers when covering controversial issues, increasing solidarity among journalists, and preventing restrictive regulation by the political elites.
 At the same time, however, it needs to be noted that codes of ethics may not resolve all of the problems associated with journalism in present-day Hungary. The efficiency of professional codes is limited in the sense that, unlike the journalism community in its entirety, individual journalists may not have an interest in respecting professional standards all the time and may want to avoid sanctions when breaking norms.

Other means of journalistic self-regulation are not very widespread either. The employment of in-house ombudsmen to discuss readers’ complaints, to enhance professionalisation, and to improve contacts with the audiences is practically unknown in Hungary: currently, there is one single outlet, namely Magyar Hírlap, that has employed, since March 2005, an in-house ombudsman. Since then, the ombudsman has discussed several controversial cases on the pages of the daily; his reports are also accessible on the website of the newspaper.

Also, professional awards have been established in an attempt to enhance quality journalism, including the Pulitzer Memorial Award, the Quality Journalism Award, and the Soma Award.

In an attempt to enhance professionalisation, several books on the standards of Anglo-Saxon neutrally objective journalism have been translated and published.
 At the same time, however, in Hungary there is no journalism review (such at the American Journalism Review or the Columbia Journalism Review) providing space for professional debates on the profession.

In order to protect the independence of journalists and to enhance professionalisation, several non-governmental organisations have been established since the political transformation. The first such organisation, namely the Openness Club (Nyilvánosság Klub) has distinguished itself with various forms of protest in the event journalists’ right to access information was curtailed.
 The Hungarian Press Freedom Centre has prepared several analyses of journalists’ performance, also available on the website of the organisation.

Journalism education was launched on a massive scale with several colleges and universities offering journalism training at about the mid-1990s. There also are some independent organisations such as the Centre for Independent Journalism (Független Médiaközpont) that provide journalists with education and training. The first few generations of students have only recently graduated and, because few of them are in a senior position, the impact of journalism education on professionalisation cannot be assessed as yet. At the same time, however, journalism education may enhance professionalisation on the longer run. Analysts suggest that one of the major reasons for the deficiencies of journalism in present-day Hungary are to be explained by the fact that, until the political transformation, there was no journalism education in the country (apart from the journalism school of MUOSZ). Young journalists were trained by elderly ones in the editorial rooms, often in a professionally lacking way. Because of their socialisation under state socialism where they served as the ‘Party’s soldier’ with a true respect for authority, journalists have not learnt how to ask questions, i.e., how to be good ‘public watchdogs’ of democracy. Furthermore, the lack of professional education in previous decades has resulted in a lacking sense of ‘community’, or solidarity, among the journalists, as a result of which they do not act together when in conflict with the political elites.

V. Media business – funding

All media outlets have to submit an annual report of their income to the State Tax Authority (APEH) on a yearly basis; the data thus gathered is accessible to the public. According to a recent study published by the Hungarian Advertising Association (Magyar Reklámszövetség), an estimated HUF 154.7 billion was spent on advertising in 2004 (compared with HUF 134.9 billion in 2003). Of this, the television industry had a 41 percent, the print press a 39 per cent, outdoor advertising a nine per cent, radio an eight per cent, the internet a two per cent, and cinema a one per cent share (for the actual amounts, see Table 6.).

Table 6. Estimated net advertising expenditure in 2004

	
	Listed prices

(billion forints)
	Estimated net expenditure (billion forints)

	Television
	286.1
	63.8

	Print press
	98.1
	60.3

	Outdoor
	26.8
	13.6

	Radio
	26.5
	12.5

	Internet
	no data
	3.5

	Cinema
	1.3
	1


Source: TNS Media Intelligence (Médiagnózis), Hungarian Advertising Association

It needs to be noted that direct and indirect subsisides to, especially, the print press have a long tradition in Hungary. Since the political transformation, the various governments have granted either direct support through foundations and banks or indirect support through advertising by state-owned companies to selected political newspapers that supported their policies. The allocation of non-transparent subsidies is, however, morally questionable in that it means that public money is spent on the promotion of the particular values of some political grouping.

The actual amount of these subsidies can only be estimated, as such support is lacking transparency. As media economist Mihály Gálik notes in his above-mentioned study,

[i]t is not easy to estimate these sums, but most experts agree that 8 to 10 percent of the aggregate advertising spending (approximately EUR 500 million in 2002) might be labelled as “driven by non-market forces” [ ...] If this estimate is correct, the grey zone of media subsidies has greater weight than the official, by and large transparent, state subsidies in Hungary.

To this it must be added that, unlike in some Scandinavian and Latin countries,
 Hungary has no press subsidies system to sustain financially unviable newspapers, even though the establishment of a press fund that would operate in a politically neutral and transparent way would make it pointless to fund newspapers and other media outlets on the basis of political considerations and in a non-transparent way. It is also noteworthy that, according to a recent comparative study, well-designed press subsidies systems in established democracies have contributed to the plurality of the newspaper markets and helped newspapers improve their independence vis-à-vis the political elites, and arguably would have the same impact in post-communist democracies.

As regards regulation on advertising, the law stipulates that advertisments should be separated of the editorial pages and edited programmes with clear marks;
 at the same time, however, the practice of ‘advertorials’ is not unknown in Hungary. The law also prescribes, among other things, that advertisements that are potentially harmful for minors, incite violance, or display pornography cannot be released. Furthermore, hidden and subliminal advertising is banned.
 Transgressions of the law are supervised by the Consumer Protection Agency and the Economic Competition Agency. Whether broadcasters respect the quotas for advertising (12 minutes in any one hour or 15 percent of total daily broadcasting time for commercial broadcasters) is regularly monitored by the Monitoring and Analysing Service of the ORTT.

Of our respondents, the nationwide commercial television channel TV2 publishes a regular financial report on its website.
 Others, including Sláger Rádió, Népszabadság, HVG and stop.hu do not publish their financial report, but it is, as ruled by law, accessible at a Court of Register.

VI. Separation between editorial and business departments

Of our respondents, TV2 claims to respect several codes formalising journalists’ conduct and the relationship between the editors and the owners, including the Advertisers’ Code of Ethics, the company’s own Journalists’ Code of Conduct, and the Code of Business Conduct and Ethics of SBS Broadcasting. The Code of Business Conduct and Ethics of SBS stipulates respect for all laws regarding the operation of the company, and specifies, among other things, conflict of interest rules for its employees (with special regard to business activities outside the company). At the same time, however, the broadcaster has neither an ethics commission nor an in-house ombudsman to discuss controversial cases. Alleged violations of the code must be reported to the company’s Director of Legal Affairs.

With this broadcaster, the management and the editorial staff are separated in the sense that the editors have no representative in the board. Pre-agreed documents state non-interference on behalf of the owner into the editorial activity. Journalists can be dismissed only in the event they do not accomplish their tasks which are mutually agreed and clearly established through papers.

The management of TV2 also provides legal support to their journalists in the event their investigative reports expose them to external pressure.

As regards the attitude of TV2 with regard to ethical behavior, the company’s policy is that “credibility is crucial and a very sensitive point in informing public, once it is lost, it can take years to rebuild it, [it is] no use risking.”

TV2 also offers information on its website on its mission and programming policy. Its codes, however, cannot be downloaded but, upon contacting the press officer of the broadcaster, some of the documents can be accessed.

Of our other respondents, Sláger Rádió has no code of ethics at all. Its editors have no representative in the board of the company; their working conditions and criteria are specified in a written contract. To the question whether the owner can interfere with the editorial activity, the answer the company’s representative provided us with was that the question was irrelevant with regard to the radio station. Similar answers were given to questions on how the company enhances investigative journalism and whether it provides its journalists with legal support in the event they encounter pressure. It needs to be noted, however, that the radio station focuses on entertainment and music, and provides political programming, that is, news, only to the extent required by the Broadcasting Act. Journalists can be dismissed only in the event the fail to accomplish their tasks. As regards the company’s attitude to ethical behavior and transparency, their policy reads like this: “We believe that our honest and transparent conduct improves our competitivity.”

The nationwide broadsheet Népszabadság has a statute specifying the rules of journalists’ professional conduct; however, this statute is not accessible for the public. The ‘philosophy’ of the newspaper is, however, accessible on its webpage;
 this puts forward Népszabadság’s general principles such as political independence, neutrality and factuality, fairness, as well as respect for the basic principles of democracy.

The editors of the broadsheet (who are also minority shareholders in the company) are represented in both the management board and the supervisory committee. Furthermore, editorial independence vis-à-vis the owners is guaranteed by the fact that, by virtue of the above-mentioned statute, the editorial board is independent, the editor-in-chief is elected by the editors, and the editors have the right of veto in the board. Whether and how a journalist can be dismissed is regulated by a collective contract, as well as the individual contracts of the journalists. The conditions for dismissal are more favorable for the journalists than the law stipulates, said our respondent who, at the same time, refused to reveal documents on those conditions. If journalists face pressure, the company provides them with legal support; in some cases, physical protection (i.e., bodyguards) have also been offered. The editorial board recognises the need for ethical behavior, because, according to their statement, “credibility is a key factor in market success.”

The representative of the political-economic weekly HVG did not give an answer to our question whether the company has a code of ethics, yet the newspaper does have an in-house committee of ethics. The owners and the senior staff of the newsroom are partly identical, yet, according to the data that we have, the managament does not interfere with editorial policy. The newspaper does provide its journalists with legal defense when in need. Journalists can be dismissed only in the event they fail to do their job, or in case of mutual agreement. The conditions for the dismissal of journalists are specified in a written form. To the question regarding the attitude of the company to ethical behavior, we received the answer that there is “no correlation” between ethical behavior and profitability.

The journalists of the on-line news magazine stop.hu are not members of the management board, nor do they have the right to vote. The editorial management works on a contractual basis, some of them are also stakeholders in the company. Editorial independence and non-interference on behalf of the owner into the editorial activities are guaranteed in written documents. Journalists can be dismissed only if they fail to accomplish their tasks, specified in a written contract. In some cases, however, there is but a verbal agreement specifying the journalists’ tasks.

Stop.hu does provide legal support to its journalists when in need. The standards of the profession are specified in a statute as well as a code of ethics, based on the American Society of Newspaper Editors’ Statement of Principles. The code of ethics of the magazine is accessible on its website.
 To the question regarding the company’s attitude toward ethical behaviour, we received no answer.

As the low number of respondents indicates, many of the media enterpreneurs do not seem to recognise the importance of improving their transparency and accountability vis-à-vis the audiences in order to increase public trust, even though declining circulation figures and social prestige are a sign that, if they wish to preserve their market positions, they have to do so in the future.

VII. Individual rights and editorial freedom

The collective interest protection of the Hungarian journalism community is largely hindered by the fact that journalists are extremely divided over political cleavages which is demonstrated, among other things, by the co-existence of several journalism associations, frequently associated with the political Left (such as MUOSZ) and the political Right (such as MUK). The political division of the journalism community is a major obstacle to the rise of professional solidarity that would enable journalists to unite their forces and to resist political or business pressure. At the same time, however, in addition to journalists’s associations, there is an independent Press Union that aims at protecting journalists’ interests vis-à-vis, especially, their employers (see below).

MUOSZ, the biggest professional organisation gathering 7,000 journalists has launched a Code of Interest Protection in 1999.
 Since then, some 15 professional organisations have joined the code. The code aims to ensure the freedom of opinion; it also includes a proposed tariff of honoraria for the various journalistic professions, updated on an annual basis, and has special provisions regarding copyright issues.

The code has also established an Interest Protection Committee gathering media lawyers and other professionals delegated by the general assembly of MUOSZ in order to mediate in the event there is a conflict of interest between journalists and their employers. If the Interest Protection Committee of MUOSZ perceives, on the basis of written complaints received, repeated violations of the code by a media company, it initiates consultation with that company, and proposes measures to correct the questioned practice.

The code also stipulates that

after the publication of journalistic work that has been accepted by a communication or media company, the possible debates, legal consequences, the compensation of damages or other obligations are to be handled by that communication or media company. In practice, this responsibilty [...] means that in the event a lawsuit is launched against a journalist, the communication or media company must provide him or her with the financial and personal conditions of his or her legal representation, and must cover the compensation of the damages set by the court.

Judit Acsay, Head of the Interest Protection Committee has told us that since its establishment in 1999, the Committee has mediated in 80–100 cases; mediation by the Committee has been a success in some 75 per cent of all cases.

Most complaints have to do with non-payment for submitted work. While multinational companies tend to pay their employees normally, smaller size enterprises, including both Hungarian and foreign ones, quite frequently fail to do so. Some 20 percent of all complaints were submitted against the public service broadcasters Hungarian Television and Hungarian Radio, while the rest of them against private companies. According to Acsay, the Committee addresses but a small percent of the actual cases, as many transgressions of contract are not reported to them. Journalists submit complaints to the Committee on censorship issues but in a very limited number of cases, especially in the event their publisher pressurises them in an attempt to have them write ‘advertorials’. The Committee has never run into cases of political pressure.

The Committee publishes a report of its activities on a yearly basis in the Annual of MUOSZ (MÚOSZ Évkönyv) without, however, providing exact data or names regarding the cases treated. The report of the Committee is not available on the website of the organisation.

As Péter Ránki, member of the executive committee of the Press Union told us, the union became an independent organisation after the political transformation, and has an estimated 2000 members working for the print press. The Union can be joined by any journalist, regardless of his or her membership in other professional organisations or trade unions. It aims at enforcing and protecting journalists’ interests vis-à-vis their employers. It provides its members with, among other things, legal counselling on a free-of-charge basis; occasionally, it also sues employers if they fail to meet their obligations laid down in contracts and/or the Labour Law, yet the number of court cases is below ten annually. The members of the Union submit complaints regarding financial matters, especially the non-payment of their honoria, as well as lacking working conditions and work overlaod. Most of the complaints are submitted against small-size companies, whereas the big—and profitable—ones tend to respect laws and contracts.

In addition to this, the Press Union negotiates wages and collective contracts with the employers. It also negotatiates with the government on the employment status of journalists in an attempt to increase the number of full-time employees as, because of the Hungarian tax system and the specifities of journalism as a profession, many of the journalists work on the basis of ad hoc contracts which means neither the Labour Law nor the collective contract (provided that there is one) protects them. Paradoxically, however, full time employment for all journalists would impose increased cost upon employers, and would lead to massive dismissals, as well as extra work for those who preserve their employment.

As regards the transparency of the Union, its magazine called Sajtóvilág, delivered to its members every second month, discusses its activites; at the same time, however, such information is not always accessible on the webpage of the organisation.

As Péter Ránki has further noted, the circulation of the quality press has declined worldwide, including Hungary, as a result of which journalists have been lossing their job on a massive scale. Those preserving their position, however, are required to do more work which decreases the quality and performance of the press. Declinging quality and performance, in turn, yields a further decrease in the circulation of quality newspapers, yielding a ‘vicious circle.’

As regards the freedom of journalists, there is some empirical data gathered as part of a representative opinion survey conducted by sociologist Mária Vásárhelyi and the Communication Theory Research Group among journalist in 2000. The study was part of a longitudinal research also carried out in 1992 and 1997. Survey findings reveal that in the period 1992–2000 journalists’ existential safety declined, even though their revenues increased and is now better than that of the average intellectual. In 2000, one journalist out of three was a freelancer with no regular contracted employment, and only every second was a member of any of the journalists’ associations. At the same time, the study also reveals that journalists were increasingly satisfied with their working conditions (for details on satisfaction with their working conditions, see Table 7.).

Table 7. Satisfaction with working condition among journalists 1992–2000

	
	1992
	1997
	2000

	Atmosphere in the newsroom
	66
	61
	68

	How interesting the work is
	79
	77
	75

	How much help one is provided with
	49
	52
	56

	Physical environment
	62
	61
	62

	Human behaviour of colleagues
	76
	70
	72

	Professional level of colleagues
	n.d.
	64
	69

	Payment
	57
	49
	54

	Democracy in the newsroom
	67
	60
	63

	Professional level of superiors
	67
	66
	72

	Human conduct of superiors
	70
	69
	74

	Potential for professional career
	60
	55
	58

	Potential for financial career
	
	44
	48

	Social benefits
	
	40
	44

	Chances to travel abroad
	42
	34
	39

	Average satisfaction
	63
	57
	61


Source: Mária Vásárhelyi (2000)

Mária Vásárhelyi and her colleagues have also asked their interviewees several questions regarding their professional autonomy. Their major findings are as follows:

· 40 per cent of journalists felt exposed to their employers;

· 56 per cent said that, when decision-making in the newsroom, the economic interests of the owners must be considered;

· 42 per cent said that the interests of the major advertisers were given consideration in the newsroom;

· 21 per cent said that the interests of the government of the day have an impact upon the decisions made in the newsrooms;

· 49 per cent have encountered political pressure (and two out of three attempts to influence the political elites’ media coverage was reported to have been successful);

· 49 per cent have encountered pressure by business elites in order to prevent the release of information;

· 29 per cent have encountered some kind of personal threat because of the planned release of information, and only half of them believed the media outlet they were working for supported them in the conflict to the full;

· 85 per cent said they were completely free to select their source of information;

· 71 per cent said that they were completely or mostly free to chose the topics they covered;

· 64 per cent said they were entirely or mostly free to comment on the covered events;

· 73 per cent entirely or partly agreed with the statement that “the overwhelming majority of journalists still apply self-censorhsip.”

In short, the working conditions and the performance of the journalism community in Hungary seems to fall short of both public expectations and the journlaists’ self-imposed standards.

VIII. Media – a profit-oriented business with responsibility toward the public mission

The most frequently discussed ethical issues include the violation of rights attached to the person, the representation of ethnic and national minorities, and conflict of interest rules. Tabloidisation, and especially the depiction of violence and pornography, has also been a widely discussed question.

The most salient issue, however, is bias in the news. The existing codes of ethics, as well as the Broadcasting Act are a reflexion of the Anglo-Saxon standards of neutrally-objective journalism, whereas, as mentioned earlier, Hungarian journalists tend to follow the norms of European partisan or engaged journalism. Instead of fact-based journalism, opinionated journalism prevails in Hungary. Rather than independent public watchdogs of democracy, journalists tend to consider themselves public intellectuals promoting a cause or ideology. Whether they are critical to or loyal of the incumbent Government, depends on who is in office. Journalists apply double standards, as a result of which reality is covered in a largely selective way: they tend to consider those pieces of information only that fit their message, and ignore facts and opinions contradicting their point. They do not mean to inform but to convince and mobilise voters. The whole range of opinions cannot normally be learnt from one single media outlet, i.e., there is no internal pluralism, even though the entire spectrum of the print press and the broadcasting media does represent a fairly wide scale of opinions, i.e., some kind of an external pluralism does exist.
 The major contradictions between normative standards and practice can be summarised like this (see Table 8.):
Table 8. Normative standards and practice of journalism in Hungary

	
	Standards
	Practice

	Political orientation
	impartial
	partisan

	Representated values
	basic democratic values
	one particular ideology or party

	Coverage of reality
	representative
	selective

	Plurality
	internal
	external

	Relationship to the Government
	critical
	loyal or critical

	Function of journalism
	information
	mobilisation

	The role of journalist
	public watchdog
	public intellectual

	Major content
	fact
	opinion


Some reservations, however, need to be made with this model. Since the political transformation, there has been an increasing number of media outlets that abide by the norms of neutrally objective journalism, including, especially, the nationwide commercial television channels and radio stations, as well as the county daily papers, although, arguably, these outlets tend to be increasingly apolitical rather than politically neutral.
The fact that, unlike in most Western European countries, the Anglo-Saxon standards of journalism have not taken deep roots in Hungary is not easy to explain. One possible explanation, however, is that the public sphere in Hungary, just as in several of the other post-Communist democracies, is largely over-politicised. Unlike in many of the Western European countries where the major political parties are centrist, the Hungarian political political elites are deeply divided over ideological cleavages. Only 15 years have passed since the political transformation, and no consensually accepted solution has emerged for the major social, economic and political questions. In this heated atmosphere, many people do not seek information but orientation: they want the print press and broadcasting media to reinforce their pre-existing loyalties and opinions—and journalists abide by this public expectation when covering public events in a biased manner. This is shown, among other things, by the fact that efforts to establish politically neutral titles have failed due to the lack of public interest. Similarly, efforts to invite columnists with a different perspective have failed because of protest by the audiences.
The tension between standards and practice has given rise to concern among journalists, as indicated by the growing number of conferences and publications devoted to ethical issues in recent years; however, the division of the journalism community along ideological cleavages seems to be a major obstacle to the rise of concensus on ethical behaviour within the profession.

IX. Conclusions

A major finding of this paper is that many of the representatives of the media companies were reluctant to answer our questions. Whether this reluctence is explained by the fact that they have something to hide or they are simply unwilling to take time for the responses is hard to tell; it is, however, a sign that they are not committed to, or do not recognize the importance of, the transparency of the industry, nor do they see the role of ethical behaviour in enhancing public trust in the print press and broadcasting media. The ‘social responsibility’ model has not taken roots in Hungary.
Transparency is limited even with those companies whose representatives have answered our questions; even their codes of ethics are unaccessible to the general public. Moreover, even the various journalists’ organisations that try to enhance journalists’ interests fail to ensure the visibility of their activities.
The few answers that we have received are also a sign that some media outlets, especially the bigger ones owned by multi-national companies tend to specify working conditions for their employees in a written form, i.e., in either individual or collective contracts, or other documents such as codes of ethics and editorial statutes. The formalisation of the employer/employee relationship may be considered a good practice as it stabilises interactions between the actors of the field, and introduces some kind of a ‘rule of law’. At the same time, because of the Hungarian tax system, many journalists are free-lancers whose relationship to the employers is little formalised, if at all. Because many of them are not members of any of the professional organisations, their interests are not protected—all the more so as, according to analysts, few of them are aware of their rights.
The Hungarian journalism community is arguably only half-way to professionalisation. The performance of the print press and the broadcasting media has a law prestige and little trust with the audiences. The reasons for such a poor performance are multiple. Some of them lie in the small size of the Hungarian market: few media outlets, if any, can afford to pay their journalists well, and even fewer can afford to employ investigative journalists working on a single story for several weeks or months. As a general rule, journalists are overburdened with work and have no time to do a thorough job. The widespread practice of freelance journalism does not encourage performance either, as freelance jorunalists are paid by the page, which enhances quantity, rather than quality journalism.

In recent years, Hungarian journalists have made efforts to enhance professionalisation and to regain their reputation among the public, and the various journalists’ associations have adopted codes of ethics specifiyng the standards of quality work for the profession. One newspaper, namely HVG, has an in-house committee of ethics, another, namely Magyar Hírlap, has an in-house ombudsman. Massive journalism education and the publication of literature on professional issues have also been launched in recent years. Whether these efforts will enhance professionalisation and have an impact upon the reputation of the print press and the broadcasting media cannot be assessed as yet.

X. Recommendations

The independence of journalism and of journalists is largely a question of money, as there is no political independence and existential safety without economic independence. Furthermore, media outlets remain exposed to political pressure as long as the audiences do not support them fully as an independent and reliable ‘fourth estate’. For this reason, the following recommendations can be made:
· The Hungarian Government should set up a press subsidies system that supports loss making political newspapers on a politically neutral basis and in a transparent way, and promotes investigative journalism. 
· The various media outlets should improve their transparency, i.e., pass codes of ethics and make them accessible for the public in order to show responsibility and to improve public trust.

· The various media outlets and journalists’ organisations should make sure that journalists observe the existing codes of ethics. Therefore, violations of the codes should be discussed publicly; in particular, the decisions of the ethical commissions should be given more publicity.

· The various media outlets and journalists organisations should establish in-house press ombudsmen in order to discuss controversial cases of ethics in public, and to mediate public expectations to journalists.

· The journalists’ organisations should reveal more information on negotiations with media owners on the employment conditions of journalists in order to exert pressure on the owners.

Appendix1. Main aspects about the good and bad practices 

	Good practices


	Bad practices



	Ownership and its impact on media pluralism and independence

· The recent passing of codes of ethics by the various journalists’ associations.

· The establishment of an in-house ombudsman with the nationwide broadsheet Magyar Hírlap.

 
	· The lack of journalism review to discuss the problems of the profession.

· The lack of codes of ethics with many media outlets.



	Media business – funding 

· Some media outlets do publish their financial reports on their websites in a way accessible to the general public.


	· The existence of non-transparent subsidies, distributed on the basis of political considerations to selected media outlets.

· The lack of a press fund supporting loss-making news outlets on a transparent and politically neutral way.

· The existence of ‘advertorials’ in several media outlets.



	Separation between editorial and business departments 

· The media outlets featuring in our sample and answering our questions do provide legal support to their journalists when in need.


	· The codes of ethics of the companies that our respondents represent are missing or are not accessible to the public.



	Individual rights and editorial freedom 

· Mediation by the journalists’ organisations between journalists and employers is a success in most cases.


	· No detailed data is available for the public on the interest enforcement activities of the various journalists’ associations and the Press Union.




Appendix 2. List of sources 

Legislation and statistics 

Act LVII. of 1996 on the Prohibition of Unfair and Restrictive Market Practices

Act I. of 1996 on Radio and Television, arts. 10–15.; Act LVIII. of 1997 on Commercial Advertising, art. 3 (5)

Act I. of 1996 on Radio and Television

Central Statistical Office (KSH), Magyar statisztika zsebkönyv 2003 (A statistical manual of Hungary 2003), Budapest, 2004

Constitution of 1949 as amended in 1989

Government decree 58/1989. (VI. 15.)

Government decree no. 1008/10/89/VII. 3

Hungarian Advertising Association (statistics)

Law of 1996 on Radio and Television; the changes were implemented by Act XX of 2002. 

Law of 1986 on the Press; the changes were implemented by Act XI of 1990.

ORTT’s reports

Resolution no. 1130/2001. (VIII. 28.).

Bibliography
Bajomi-Lázár, Péter “A politikai újságírás normái Magyarországon” (“Norms of political journalism in Hungary”), in Mozgó Világ, February 2002.

Bajomi-Lázár, Péter “Még egyszer a sajtóalapról” (“Do we need a press fund?”), in Mihály Enyedi Nagy, Gábor Polyák and Ildikó Sarkady (eds), Magyarország médiakönyve 2003 (Annual of the Hungarian media 2003), Budapest: ENAMIKÉ, 2003.
Bajomi-Lázár, Péter, “Status of Journalism in Hungary”, in Johannes von Dohnanyi and Christian Möller (eds), The Impact of Media Concentration on Professional Journalism, Vienna: OSCE, 2003.

De Bens, Els and Helge Ostbye: The European Newspaper Market. In McQuail, Denis and Karen Siune (eds) Media Policy. Convergence, Concentration and Commerce, Sage, 1998.

Bodoky, Tamás and Endre Dányi, “Új média” (“New media”), in Péter Bajomi-Lázár (ed.), A magyarországi média a késő Kádár-kortól az ezredfordulóig (The Hungarian media from the late Kádár-era to the Millenium), Budapest: Akadémiai Kiadó, forthcoming in 2005.
Bajomi-Lázár, Péter and Bajomi-Lázár, Dávid, “Újságírók és újságolvasók. A közvélemény a magyarországi sajtóról” (“The public opinion about the Hungarian press”), in Médiakutató, winter 2001 (vol. II. no. 4.).

E.g., Rivers, William L. and Cleve Mathews, Médiaetika (Media ethics), Budapest: Bagolyvár, 1993; Burgh, Hugo de (ed.) Oknyomozó újságírás (Investigative journalism), Budapest: Jószöveg Műhely Kiadó, 2005.

Eszter Baranyai and András Plauschin, “A politikai hírműsorok tájékoztatási gyakorlata 2001-ben” (“Political news programmes in 2001”), in Jel-Kép, 1/2002.
Éva Argejó et al, “Jelentések az MR és az MTV hírműsorairól”(“Reports on the news programmes of Hungarian Radio and Hungarian Television”), in Sándor Kurtán, Péter Sándor and László Vass (eds), Magyarország politikai évkönyve 1994 (Political annual of Hungary 1994), Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány, Budapest, 1994 .
Fletcher, Charles and Péter Pallai, Visegrádi irányelvek. A magyar rádiós és televíziós újságírók önként vállalható etikai kódexe (The Visegrad guidelines. The voluntary code of ethics of Hungarian radio and television journalists). BBC World Service Training, 2000. 

Gálik, Mihály, “Hungary”, in Petković, Brankica (ed.) Media Ownership and Its Impact on Media Independence and Pluralism, Ljubljana: Peace Institute, 2004.
Gulyás, Ágnes, “The Development of the Tabloid Press in Hungary”, in Colin Sparks and John Tulloch (eds), Tabloid Tales. Global debates over Media Standards, London & Boulder & New York & Oxford: Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 2000.
György Nyilas, “Összehasonlító elemzés az MTV1 és a tv2 esti, főműsoridős híradóiról” (“A comparative analysis of the prime-time news programmes of MTV1 and tv2”), in Jel-Kép, 4/2000

Horvát, János, “Etika, jog, újságírás, média” (Ethics, law, journalism, and the media”) in Miklós Sükösd and Ákos Csermely Ákos (eds) A hír értékei (The values of the news), Budapest: Média Hungária Könyvek, 2001.

Humphreys, Peter J., Mass media and media policy in Western Europe, Manchester and New York: Manchester University Press, 1996.

Hutchison, David, Media Policy. An Introduction, Oxford: Blakcwell Publishers, 1996.
Juhász, Gábor, “A jobboldali hetilapok piaca 1989–2003” (“The market of right-wing weeklies 1989–2003”), in Médiakutató, spring 2004 (vol. V. no. 1.).

Juhász, Gábor, “Az országos minőségi napilapok piaca 1990–2002” (“The market of nationwide broadsheets 1990–2002”), in Médiakutató, spring 2003 (vol. IV. no. 1.).

László Beck, “Kormánytúlsúly a hírműsorokban” (“Pro-government bias in the news programmes”), in Éva Argejó (ed.), Jelentések könyve (Book of reports), Új Mandátum, Budapest, 1998.
Kunczik, Michael, “Media and Democracy: Are Western Concepts of Press Freedom Applicable in New Democracies”, in Péter Bajomi-Lázár and István Hegedűs (eds) Media and Politics. Budapest: Új Mandátum, 2001.

Peters, Bettina, “Rights and responsibilities of media professionals – law and ethics”, in Media and Democracy. Council of Europe Publishing, 1998, p. 75.

Seregélyesi, János, “A nyomtatott sajtó helyzete” (“The status of the print press”), in Gabriella Cseh & Mihály Enyedi Nagy & Tibor Solténszky (eds) Médiakönyv 1998 (Annual of the Hungarian media 1998). Budapest: ENAMIKÉ, 1998.

Siebert, Fredrick S., Theodore Peterson, and Wilbur Schramm: Four Theories of the Press. University of Illinois Press, 1956.
Sükösd, Miklós, “Tényfeltáró újságírás Magyarországon” (“Investigative journalism in Hungary”), in Zoltán Kovács and Gizella Tarnói (eds) Fiúk a bányában. Fidesz perek az ÉS ellen (Lawsuits launched by Fidesz against the weekly Élet és Irodalom), Budapest: Irodalom Kft., 2000.
Szűcs, László, “Médiaetikai kódexek a mai Magyarországon” (“Codes of media ethics in present-day Hungary”), in Miklós Sükösd and Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai magyar médiában (The values of the news. Ethics and professionalism in the Hungarian media), Budapest: Média Hungária, 2001.

Vajda, Éva and Ildikó Kaposi, “Etikai dilemmák a magyar újságírásban” (“Ethical dilemmas in Hungarian journalism”), in Miklós Sükösd and Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai magyar médiában (The values of the news. Ethics and professionalism in the Hungarian media), Budapest: Média Hungária, 2001.
Vajda, Éva, “Közeg és szakma” (“Context and profession”), in Miklós Sükösd and Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai magyar médiában (The values of the news. Ethics and professionalism in the Hungarian media), Budapest: Média Hungária, 2001.

Vajda, Éva and Ildikó Kaposi, “Etikai dilemmák a magyar újságírásban” (“Ethical dilemmas in Hungarian journalism”), in Miklós Sükösd and Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai magyar médiában (The values of the news. Ethics and professionalism in the Hungarian media), Budapest: Média Hungária, 2001.
Vásárhelyi, Mária, “Újságírókutatás 2000” (“An opinion poll among journalists 2000”), manuscript, Budapest: 2000.

Závecz, Tibor, “Főszerepből karakterszerep. A média presztízse a magyar lakosság körében 1988 és 1998 között” (“The prestige of the Hungarian media with the Hungarian population 1988 – 1998”), in Erika Sárközy (ed.) Rendszerváltás és kommunikáció (Political transformation and communication), Budapest: Osiris, 1999.
Zöldi, László, “A glokális sajtó. A külföldi tulajdonban lévő helyi újságok Magyarországon” (“The glocal press. Foreign-owned county dailies in Hungary”), in Médiakutató, winter 2001 (vol. II. no. 4.).

Interviews

Judit Acsay, Hungarian Journalists Association, 26 July, 2005.

Péter Ránki, Press Union, 26 July, 2005.
� Data provided by the Central Statistical Office (KSH), � HYPERLINK "http://www.nepszamlalas.hu/hun/kotetek/10/10_osszef.pdf" ��http://www.nepszamlalas.hu/hun/kotetek/10/10_osszef.pdf�, accessed 2 July, 2005.


� The exchange rate in 2003 was about EUR 1 = HUF 254, but fluctuating.


� Magyar statisztika zsebkönyv 2003 (A statistical manual of Hungary 2003), issued by the Central Statistical Office, Budapest, 2004.


� This paper was completed in August 2005.


� Government decree 58/1989. (VI. 15.). 


� Seregélyesi, János, “A nyomtatott sajtó helyzete” (“The status of the print press”), in Gabriella Cseh & Mihály Enyedi Nagy & Tibor Solténszky (eds) Médiakönyv 1998 (Annual of the Hungarian media 1998). Budapest: ENAMIKÉ, 1998, p. 194.


� Government decree no. 1008/10/89/VII. 3.


� Cf. � HYPERLINK "http://www.freedomhouse.org/research/pfsratings.xls" ��http://www.freedomhouse.org/research/pfsratings.xls�, accessed 22 June, 2005.


� 	Constitution of 1949 as amended in 1989, art. 61(4).


� I. Law of 1996 on Radio and Television; the changes were implemented by Act XX of 2002. The full text of the law can be downloaded in English from the website of the (Hungarian) National Radio and Television Board at � HYPERLINK "http://net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc.cgi?docid=99600001.tv&dbnum=62" ��http://net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc.cgi?docid=99600001.tv&dbnum=62�, accessed June 22, 2005. On the passing of the Broadcasting Act, see Sükösd, Miklós and Gabriella Cseh, “A törvény ereje” (“The force of the law”), in Médiakutató, spring 2001 (vol. II. no. 1.), pp. 75–94. On the harmonisation of the 1996 Broadcasting Act with European standards, see Kertész, Krisztina, “Jogharmonizáció az audiovizuális szektorban” (“Legal harmonisation in the audiovisual sector”), in Médiakutató, winter 2003 (vol. IV. no. 4.), pp. 85–96.


� I. Law of 1996 on Radio and Television, art. 4. (1): “Information on domestic and foreign events of public interest, facts and controversial issues shall be multi-faced, objective, topical and balanced.


� Cf. Éva Argejó et al, “Jelentések az MR és az MTV hírműsorairól”(“Reports on the news programmes of Hungarian Radio and Hungarian Television”), in Sándor Kurtán, Péter Sándor and László Vass (eds), Magyarország politikai évkönyve 1994 (Political annual of Hungary 1994), Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány, Budapest, 1994, pp. 588–592; László Beck, “Kormánytúlsúly a hírműsorokban” (“Pro-government bias in the news programmes”), in Éva Argejó (ed.), Jelentések könyve (Book of reports), Új Mandátum, Budapest, 1998, pp. 24–25; Eszter Baranyai and András Plauschin, “A politikai hírműsorok tájékoztatási gyakorlata 2001-ben” (“Political news programmes in 2001”), in Jel-Kép, 1/2002, p. 31; György Nyilas, “Összehasonlító elemzés az MTV1 és a tv2 esti, főműsoridős híradóiról” (“A comparative analysis of the prime-time news programmes of MTV1 and tv2”), in Jel-Kép, 4/2000, p. 70.


� II. Law of 1986 on the Press; the changes were implemented by Act XI of 1990.


� Juhász, Gábor, “Az országos minőségi napilapok piaca 1990–2002” (“The market of nationwide broadsheets 1990–2002”), in Médiakutató, spring 2003 (vol. IV. no. 1.), pp. 85–102.


� Gulyás, Ágnes, “The Development of the Tabloid Press in Hungary”, in Colin Sparks and John Tulloch (eds), Tabloid Tales. Global debates over Media Standards, London & Boulder & New York & Oxford: Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 2000, p. 117.


� Zöldi, László, “A glokális sajtó. A külföldi tulajdonban lévő helyi újságok Magyarországon” (“The glocal press. Foreign-owned county dailies in Hungary”), in Médiakutató, winter 2001 (vol. II. no. 4.), pp. 149–160.


� Juhász, Gábor, “A jobboldali hetilapok piaca 1989–2003” (“The market of right-wing weeklies 1989–2003”), in Médiakutató, spring 2004 (vol. V. no. 1.), pp. 61–72.


� Bodoky, Tamás and Endre Dányi, “Új média” (“New media”), in Péter Bajomi-Lázár (ed.), A magyarországi média a késő Kádár-kortól az ezredfordulóig (The Hungarian media from the late Kádár-era to the Millenium), Budapest: Akadémiai Kiadó, forthcoming in 2005.


� I wish to thank Áron Monori for his great help in conducting the interviews.


� Cf. Siebert, Fredrick S., Theodore Peterson, and Wilbur Schramm: Four Theories of the Press. University of Illinois Press, 1956.


� Cf. Humphreys, Peter J.: Mass media and media policy in Western Europe. Manchester and New York: Manchester University Press, 1996; Hutchison, David: Media Policy. An Introduction. Oxford, UK and Malden, Massachusetts, USA: Blackwell, 1999; McQuail, Denis and Karen Siune (eds) Media Policy. Convergence, Concentration and Commerce. London: Sage, 1998.


� Act LVII. of 1996 on the Prohibition of Unfair and Restrictive Market Practices.


� Gálik, Mihály, “Hungary”, in Petković, Brankica (ed.) Media Ownership and Its Impact on Media Independence and Pluralism, Ljubljana: Peace Institute, 2004, pp. 198–199.


� Act I. of 1996 on Radio and Television, art. 125.


� Act I. of 1996 on Radio and Television, art. 86 (5).


� See also Bajomi-Lázár, Péter, “Status of Journalism in Hungary”, in Johannes von Dohnanyi and Christian Möller (eds), The Impact of Media Concentration on Professional Journalism, Vienna: OSCE, 2003, pp. 135–137.


� Gálik, Mihály, “Hungary”, in Brankica Petković (ed.) Media Ownership and Its Impact on Media Independence and Pluralism, Ljubljana: Peace Institute, 2004, p. 194.


� Resolution no. 1130/2001. (VIII. 28.).


� For a detailed description of the case, see Gálik, Mihály, “Hungary”, in Petković, Brankica (ed.) Media Ownership and Its Impact on Media Independence and Pluralism, Ljubljana: Peace Institute, 2004, pp. 196–197.


� E.g., Beszámoló az Országos Rádió és Televízió Testület 2003. évi tevékenyéségről, Budapest: ORTT, 2004.


� Cf. � HYPERLINK "http://www.ortt.hu/ogyb.htm" ��http://www.ortt.hu/ogyb.htm�, accessed 3 June, 2005.


� Gálik, Mihály, “Hungary”, in Brankica Petković (ed.) Media Ownership and Its Impact on Media Independence and Pluralism, Ljubljana: Peace Institute, 2004, p. 199.


� The information can be downloaded at � HYPERLINK "http://www.tv2.hu/cikk.php?cikk=100000101940" ��http://www.tv2.hu/cikk.php?cikk=100000101940�, accessed 16 July, 2005.


� Závecz, Tibor, “Főszerepből karakterszerep. A média presztízse a magyar lakosság körében 1988 és 1998 között” (“The prestige of the Hungarian media with the Hungarian population 1988 – 1998”), in Erika Sárközy (ed.) Rendszerváltás és kommunikáció (Political transformation and communication), Budapest: Osiris, 1999, pp. 87–90.


� Bajomi-Lázár, Péter and Bajomi-Lázár, Dávid, “Újságírók és újságolvasók. A közvélemény a magyarországi sajtóról” (“The public opinion about the Hungarian press”), in Médiakutató, winter 2001 (vol. II. no. 4.), p. 42.


� On journalism traditions, see also Kunczik, Michael, “Media and Democracy: Are Western Concepts of Press Freedom Applicable in New Democracies”, in Péter Bajomi-Lázár and István Hegedűs (eds) Media and Politics. Budapest: Új Mandátum, 2001, pp. 76–77.


� Vajda, Éva and Ildikó Kaposi, “Etikai dilemmák a magyar újságírásban” (“Ethical dilemmas in Hungarian journalism”), in Miklós Sükösd and Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai magyar médiában (The values of the news. Ethics and professionalism in the Hungarian media), Budapest: Média Hungária, 2001, pp. 29–39; Vajda, Éva, “Közeg és szakma” (“Context and profession”), in Miklós Sükösd and Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai magyar médiában (The values of the news. Ethics and professionalism in the Hungarian media), Budapest: Média Hungária, 2001, pp. 155–161.


� Sükösd, Miklós, “Tényfeltáró újságírás Magyarországon” (“Investigative journalism in Hungary”), in Zoltán Kovács and Gizella Tarnói (eds) Fiúk a bányában. Fidesz perek az ÉS ellen (Lawsuits launched by Fidesz against the weekly Élet és Irodalom), Budapest: Irodalom Kft., 2000, pp. 13–20 and 373–393.


� Szűcs, László, “Médiaetikai kódexek a mai Magyarországon” (“Codes of media ethics in present-day Hungary”), in Miklós Sükösd and Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai magyar médiában (The values of the news. Ethics and professionalism in the Hungarian media), Budapest: Média Hungária, 2001, pp. 71–82.


� The full text of the code can be downloaded at � HYPERLINK "http://www.muosz.hu/alapszabaly.php" ��http://www.muosz.hu/alapszabaly.php�, accessed 5 July, 2005.


� The code can be downloaded at � HYPERLINK "http://index.hu/mte_kodex/mte_kodex.doc" ��http://index.hu/mte_kodex/mte_kodex.doc�, accessed 5 July, 2005.


� For more on the benefits of codes of ethics, see Bajomi-Lázár, Péter “A politikai újságírás normái Magyarországon” (“Norms of political journalism in Hungary”), in Mozgó Világ, February 2002, pp. 64–65.


� Peters, Bettina, “Rights and responsibilities of media professionals – law and ethics”, in Media and Democracy. Council of Europe Publishing, 1998, p. 75.


� � HYPERLINK "http://www.magyarhirlap.hu/Ombudsman_index.php" ��http://www.magyarhirlap.hu/Ombudsman_index.php�, accessed 12 August, 2005.


� Cf. � HYPERLINK "http://www.pulitzer.hu/tort.htm" ��http://www.pulitzer.hu/tort.htm�, � HYPERLINK "http://www.minosegiujsagiras.hu/" ��http://www.minosegiujsagiras.hu/�, http://www.gsoma.hu/ , accessed 12 August, 2005.


� E.g., Rivers, William L. and Cleve Mathews, Médiaetika (Media ethics), Budapest: Bagolyvár, 1993; Burgh, Hugo de (ed.) Oknyomozó újságírás (Investigative journalism), Budapest: Jószöveg Műhely Kiadó, 2005.


� � HYPERLINK "http://www.nyilvanossagklub.hu/kozjogi/kozjogi19950630.shtml" ��http://www.nyilvanossagklub.hu/kozjogi/kozjogi19950630.shtml�, accessed 13 August, 2005.


� � HYPERLINK "http://www.sajtoszabadsag.hu/" ��http://www.sajtoszabadsag.hu/�, accessed 13 August, 2005.


� Vajda, Éva and Ildikó Kaposi, “Etikai dilemmák a magyar újságírásban” (“Ethical dilemmas in Hungarian journalism”), in Miklós Sükösd and Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai magyar médiában (The values of the news. Ethics and professionalism in the Hungarian media), Budapest: Média Hungária, 2001, pp. 32–39.


� Data provided by the Hungarian Advertising Association at � HYPERLINK "http://www.mrsz.hu/study.php?cmssessid=Td182b02833c520e285918ab4e4df8561b27a81ae8490c6d0f24ebfbf2f6b4f9" ��http://www.mrsz.hu/study.php?cmssessid=Td182b02833c520e285918ab4e4df8561b27a81ae8490c6d0f24ebfbf2f6b4f9�, accessed 8 July, 2005.


� Gálik, Mihály, “Hungary”, in Brankica Petković (ed.) Media Ownership and Its Impact on Media Independence and Pluralism, Ljubljana: Peace Institute, 2004, p. 200.


� Cf. Humphreys, Peter J., Mass media and media policy in Western Europe, Manchester and New York: Manchester University Press, 1996, pp. 83–93; Hutchison, David, Media Policy. An Introduction, Oxford: Blakcwell Publishers, pp. 173–175.


� Cf. De Bens, Els and Helge Ostbye: The European Newspaper Market. In McQuail, Denis and Karen Siune (eds) Media Policy. Convergence, Concentration and Commerce, Sage, 1998, pp. 13–14; Humphreys, Peter J.: Mass media and media policy in Western Europe, Manchester University Press, 1996, pp. 102-107. See also Bajomi-Lázár, Péter “Még egyszer a sajtóalapról” (“Do we need a press fund?”), in Mihály Enyedi Nagy, Gábor Polyák and Ildikó Sarkady (eds), Magyarország médiakönyve 2003 (Annual of the Hungarian media 2003), Budapest: ENAMIKÉ, 2003, pp. 365–376. 


� Act I. of 1996 on Radio and Television, arts. 10–15.; Act LVIII. of 1997 on Commercial Advertising, art. 3 (5).


� Act I. of 1996 on Radio and Television, arts. 10–15 .; Act LVIII. of 1997 on Commercial Advertising, arts. 4–6.


� The information can be downloaded at � HYPERLINK "http://www.tv2.hu/cikk.php?cikk=100000102825" ��http://www.tv2.hu/cikk.php?cikk=100000102825�, accessed 16 July, 2005.


� It can be downloaded at � HYPERLINK "http://www.nol.hu/cikk/93/" ��http://www.nol.hu/cikk/93/�, accessed 16 July, 2005.


� � HYPERLINK "http://www.stop.hu/alapelvek.php" ��http://www.stop.hu/alapelvek.php�, accessed 16 July, 2005.


� The full text of the code can be downloaded at � HYPERLINK "http://www.muosz.hu/kodex.php?page=erdek&sub=erdekk1" ��http://www.muosz.hu/kodex.php?page=erdek&sub=erdekk1�, accessed 11 July, 2005.


� Personal communication by Judit Acsay, 26 July, 2005.


� Cf. � HYPERLINK "http://www.sajtoszakszervezet.hu/" ��http://www.sajtoszakszervezet.hu/�, accessed 11 July, 2005.


� Personal communication by Péter Ránki, 26 July, 2005.


� 1 point: not satisfied at all, 100 points: very satisfied.


� Vásárhelyi, Mária, “Újságírókutatás 2000” (“An opinion poll among journalists 2000”), manuscript, Budapest: 2000.


� Cf. Fletcher, Charles and Péter Pallai, Visegrádi irányelvek. A magyar rádiós és televíziós újságírók önként vállalható etikai kódexe (The Visegrad guidelines. The voluntary code of ethics of Hungarian radio and television journalists). BBC World Service Training, 2000; Horvát, János, “Etika, jog, újságírás, média” (Ethics, law, journalism, and the media”) in Miklós Sükösd and Ákos Csermely Ákos (eds) A hír értékei (The values of the news), Budapest: Média Hungária Könyvek, 2001, pp. 50–55.


� For more on this, see Bajomi-Lázár, Péter “A politikai újságírás normái Magyarországon” (“Norms of political journalism in Hungary”), in Mozgó Világ, February 2002, pp. 64–65.





PAGE  
4

