Péter Bajomi-Lázár – Krisztina Kertész

HUNGARY

Executive summary

Context. Hungary is a relatively stable post-communist democracy in both economic and political terms. The print press and the broadcast media have been privatised; nationwide and regional newspapers and broadcasters are typically owned by Western European multinational companies, whereas local outlets are predominantly run by minor Hungarian ventures. The political elites have repeatedly interfered with press freedom in the past 16 years, as a result of which most analysts described the status of the press and media as one ruled by a quasi-permanent ‘media war’.

Self-regulation. Awareness of journalistic standards in the Anglo-Saxon sense of the term is low; few press and media outlets have codes of ethics and even fewer make them accessible to the general public. At the same time, however, efforts to enhance professional journalism have multiplied in recent years, as testified by the passing of ethic codes, the activity of the Ethic Commission of the Hungarian Journalists Association, the establishment of professional awards such as the Pulitzer Memorial Award, the Quality Journalism Award, and the Soma Award, as well as the appointment of a newsroom ombudsman with the nationwide quality daily Magyar Hírlap. Yet there still is a wide gap between the theory and the practice of journalism: partisan journalism prevails to the detriment of neutrally objective journalism, as a result of which public trust in the press and media is low, and the audience rate of public service broadcasters, as well as the circulation figures of quality newspapers have been steadily declining in recent years.

Regulation. In general terms, the regulation of the print press and the broadcast media in Hungary complies with European standards. Since the political transformation, the rulings of the Constitutional Court as well as the ‘case law’ established by regular courts have gradually expanded the limits of free speech, especially as regards the criticism of public officials. The protection of sources and access to public information, however, are arguably not regulated in an adequate way. Key problem areas include the seizure of editorial equipment by the police and some governmental institutions’ reluctance to release public information in time.

Conclusions. Recent years have seen a multiplication of efforts to enhance professional journalism, the results of which, however, are hardly tangible as yet. The legal context of journalism is under permanent but slow change; this process has not come to an end as yet, even though most of the recent trends in this field are welcome from the point of view of press freedom.

Recommendations. The authors of this paper recommend the following changes in the fields of self-regulation and of regulation:

· the establishment of a professional journal in order to provide for a forum where controversial ethic cases and issues of journalism can be publicly discussed;

· the appointment of newsroom ombudspersons to news outlets in order to investigate complaints submitted by the public and fellow journalists;

· the abrogation of prison punishment in defamation cases,

· the abrogation of the responsibility imposed upon every natural and legal person to preserve state and other secrets, and to limit this responsibility to those public officials who actually are in charge of classifying information.

Context

Hungary is a consolidating post-communist democracy that joined the North Atlantic Treaty Organisation in 1997 and the European Union in 2004. Since the political transformation in 1989–90, the economy has been largely privatised, and foreign, mostly Western European, investors have made it to Hungary.

The economy has been relatively stable over the past 16 years, and so has the political system: all democratically elected governments have fulfilled their entire, four-year-long, terms in office. Currently,
 there are five parties in Parliament, including the now coalition parties Hungarian Socialist Party (MSZP, 190 mandates) and Free Democrats Association–Hungarian Liberal Party (SZDSZ, 20 mandates), as well as the opposition parties Fidesz–Hungarian Civic Association (Fidesz), the Christian Democratic People’s Party (KDNP, the two latter parties jointly gathering 164 mandates) and the Hungarian Democratic Forum (MDF, 11 mandates).

According to the latest census conducted by the Central Statistical Office (KSH) in 2001, Hungary has a population of 10.198 million.
 In 2005, the per capita GDP was HUF 2,160,000.

Since the political transformation in 1989–90, the print press and the broadcast media pursued different development paths. The privatisation of the newspaper industry began on 15 June, 1989, when the last communist Government issued a decree abolishing the licensing procedure that had been, under state socialism, imposed upon print publications.
 As a result, thousands of new titles entered the market in just a few years, including political as well as entertainment newspapers; in 1989 alone, 1118 new publications were registered.
 As regards broadcasting, however, the same Government issued a ‘frequency moratorium’ on 3 July, 1989, that froze the licensing of radio and television frequencies, and sustained the monopoly of state broadcasters.
 The moratorium was to remain in effect until a broadcasting act would be passed; however, no such law came into force until early 1996, and the privatisation of nationwide broadcasters began in 1997 only (by contrast, the first local television channels had been launched as early as 1986, and the first local radio stations licensed in 1994).

General questions

Prior to the political transformation, the liberation of the press and media was a key slogan of the emerging democratic opposition in Hungary. The declaration of press freedom in the Hungarian Constitution, amended on October 23, 1989, was a symbolic act of the democratic changes. According to article 61 of the base law,

(1) In the Republic of Hungary everyone has the right to the free declaration of his views and opinions, the right of access to information of public interest, and also the freedom to disseminate such information.

(2) The Republic of Hungary recognizes and protects the freedom of the Press.

Similarly, the preambles of the 1986. II. Act on the Press (amended in 1990 and 1996, hereafter referred to as the Press Act) and of the 1996 I. Act on Radio and Television (amended in 2002, hereafter referred to as the Broadcasting Act) recognise press freedom as a key democratic value protected by the state.

Despite this legal background, media analysts consensually agree that the political elites have repeatedly curtailed press freedom in post-communist Hungary. Since the early 1990’s up to the present day, the country has seen a quasi-permanent ‘media war’, i.e., the subsequent governments’ efforts to control the press and the media in an attempt to improve their coverage and to silence critical voices. Freedom House, the U.S. Government-sponsored international freedom watch organisation described the Hungarian press and media as only ‘partly free’ for some of the 1990s and, even though in recent years it has recognised the Hungarian press and media as ‘free’, the qualitative data available on the webpage of the organisation suggest that the performance of the Hungarian press and media is well below the Central European average.
 The International Journalists Federation, the Committee to Protect Journalists, the International Press Institute and the European Broadcasting Union have also expressed concerns with the status of press freedom in Hungary in past years.

A longitudinal study conducted by sociologist Mária Vásárhelyi and the Communication Theory Research Group among 700 Hungarian journalists also revealed a deficit in press freedom. During the 1990s and in 2000 corruption, cooperation between the political parties, business groups and the organised crime were leading items on the list of taboo issues that journalists could not freely cover. Every second journalist said that the political parties had too much influence upon the media. Two out of three strongly agreed (33%) or agreed (39%) with the view that the political parties have institutionalised their control over the public service institutions Hungarian Radio (Magyar Rádió) and Hungarian Television (Magyar Televízió). Moreover, journalists perceived a gradual decline in their professional autonomy as well as an increase in political pressure throughout the 1990’s: the same longitudinal study shows that in 1992, 45 percent of journalists thought that press freedom was unlimited, while in 1997 and in 2000 only about 27 percent held this opinion. In 1992, 45 percent said that they were free to comment on facts, in 1997 and 2000 only 31 percent thought so. In 1997, 38 percent reported on political efforts to prevent the publication of compromising information, in 2000, 49 percent did so.

Political interference with the press and media in Hungary over the past 16 years included efforts to influence the privatisation of print publications and the licensing of broadcasters, the removal of senior news editors and the appointment of loyal personnel, the distribution of state subsidies on the basis of political considerations, as well as the release of public information to selected, i.e., loyal, press and media outlets.

This deficit of press freedom is best explained in terms of the shortcomings of the current institutional system of the press and media. As regards the print press, in theory any one can, after a process of automatic and low-cost registration, establish a new title. In practice, however, the market is too small to sustain a sufficient number of political outlets. At the same time, unlike in some Scandinavian and Latin countries, Hungary has no press subsidies system to sustain financially unviable newspapers, even though the establishment of a press fund run in a politically neutral and transparent way would make it pointless to fund newspapers and other media outlets on the basis of political considerations and in a non-transparent way. Well-designed press subsidies systems in established democracies have contributed to the plurality of the newspaper markets and helped newspapers improve their independence vis-à-vis the political elites.
 Arguably, they would have the same impact in post-communist democracies.

As regards the broadcast media, the current institutional setting seems unable to enhance and to protect the freedom of, especially, public service broadcasters. The supervisory bodies, i.e., the so-called boards of trustees, institutionalise rather than relax political pressure. Furthermore, inadequate funding, and especially the removal of the television subscription fee in the summer of 2002, undermined the financial and symbolic independence of public service broadcasters. Public service broadcasting is in dire need of reform, the basic elements of which should include the reform of the composition of the boards of trustees, as well as the re-introduction of the subscription fee and its pegging to the yearly inflation rate. The licensing of private broadcasters has also been a controversial issue. The National Radio and Television Board (Országos Rádió és Televízió Testület, ORTT) has repeatedly distributed both radio and television frequencies on a political basis. Furthermore, the Broadcasting Act imposes a requirement of impartial information on all broadcasters without, however, defining the concept of impartiality. At the same time, the various agents of ORTT, namely the Monitoring and Analysing Service and the Complaints Commission, evaluate broadcasters’ performance on different bases. The qualitative analyses of the former are based on the principle the that the government, the coalition parties and the opposition parties should each be covered in 33 per cent of the political news, while the ad hoc analyses of the latter understand impartiality as 50 per cent of airtime being devoted to representatives of the coalition government and 50 per cent of it to those of the opposition parties. Whatever the broadcasters do, they will break the law, which exposes them to politically motivated sanctions by ORTT. The shortcomings of the operation of ORTT would be best handled by replacing the current licensing process by lot and by removing the requirement of impartial information.

The press and media are, in general terms, subject to the same tax obligations (including value added taxes) as any other industry. At the same time, however, because of the specificities of Hungarian tax regulation, an estimated 50 per cent of all journalists work as freelancers, which makes them existentially vulnerable. Freelance journalists are not protected by collective contracts, nor are they bound by the rules of editorial codes.

As regards ownership, despite existent anti-monopoly and cross-ownership regulation, analysts describe the market as “fairly concentrated” because the overwhelming majority of the nationwide press and media in Hungary is controlled by foreign, predominantly Western European-based multinational companies such as Bertelsmann, Axel Springer, Westdeutche Allgemeine Zeitung, Ringier and RTL (while local newspapers and media outlets are typically controlled by minor Hungarian ventures).
 It needs to be noted, however, that the privatisation of press and media outlets by foreign companies and the subsequent financial investments into the industry were a necessary condition for the modernisation of production technologies. Furthermore, ownership by independent foreign investors offers some protection to editorial independence vis-à-vis political pressure by the domestic political elites.

Ethic codes

In Hungary, few press and media outlets have ethic codes.
 An exception to this rule is the joint code of ethics of the country’s major journalists’ associations, including the Hungarian Journalists Association (Magyar Újságírók Országos Szövetsége, MUOSZ), the Hungarian Journalists Community (Magyar Újságírók Közössége, MUK), the Hungarian Catholic Journalists Association (Magyar Katolikus Újságírók Szövetsége, MAKUSZ), and the Press Union (Sajtószakszervezet), passed in September 2000.
 Online media outlets have also passed a joint code that binds all those who subscribe to it.

Other means of journalistic self-regulation are not very widespread either. The employment of newsroom ombudspersons to discuss readers’ complaints, to enhance professional journalism, and to improve contact with the audiences is practically unknown in Hungary: currently, there is one single outlet, namely the nationwide quality daily Magyar Hírlap, that has employed, since March 2005, an ombudsman. László Majtényi has discussed several controversial cases on the pages of the daily; his reports are also accessible on the website of the newspaper.
 In August 2006, however, he quit the newspaper, after it failed to publish his report criticising the way Magyar Hírlap covered a conflict between its owner Gábor Széles and Prime Minister Ferenc Gyurcsány.

The in-house ethic codes of those selected press and media outlets that have one—including the weekly economic magazine HVG, the leading nationwide quality daily Népszabadság, the nationwide private television channel TV2 and the network commercial radio Radio 1—are binding for their own journalists.

A comparative analysis of the various codes of ethics and the daily practice of journalists displays some contradictions. All codes (as well as the relevant paragraphs of the Press and the Broadcasting Acts) are a reflection of the idealised standards of neutrally objective Anglo-Saxon journalism, including such norms as fairness, impartiality, neutrality and factuality. Everyday practice, however, is governed by the traditions of partisan European journalism, including the unfair, partial and engaged coverage of political events as well as the lack of separation of facts from opinions.

Awareness of the codes is law. Few press and media outlets make their codes accessible to the public on their websites. Furthermore, as already mentioned, many journalists are freelancers who may simply not consider them.

Most of the controversial cases are discussed by the Ethic Committee of MUOSZ. Its decisions are available on the website of the organisation. The Committee investigates cases on the basis of complaints submitted by individuals, including non-members of MUOSZ; in some cases, the body itself decides to take a position. The sanctions imposed by the board, and in particular dismissal from the journalists’ organisation, are bounding the members of MUOSZ only; in other cases all the body can do is publicise its position.

The Ethic Commission is independent inasmuch as it is subordinated to the General Assembly of MUOSZ only, which body is also responsible for electing its president and 24 members. Cases are discussed by three-member commissions.

One major impact of the poor efficiency of self regulation is a low level of public trust in the Hungarian press and media.
 Another is the relative lack and poor results of investigative journalism: several corruption cases go unnoticed or, if disclosed, have no consequences.

The poor efficiency of self-regulation has to do with the fact that, for evident political reasons, no such regulation existed prior to the political transformation. Furthermore, the Hungarian journalism community is deeply divided along political and ideological cleavages; there is no professional solidarity among journalists, nor is there any consensus on what standards journalists should pursue. Also, before the political transformation, there was no wide-scale journalism education in the country; most of the now active journalists acquired the rules of the profession in practice. Journalism education was launched on a massive scale with several university colleges and universities offering journalism training as late as the mid-1990s. There also are some independent organisations such as the Centre for Independent Journalism (Független Médiaközpont) that provide journalists with education and training.

It needs to be noted, however, that in recent years several efforts have been made to improve the performance of journalism. Professional awards have been established in an attempt to honour and to enhance quality journalism, including the Pulitzer Memorial Award, the Quality Journalism Award, and the Soma Award.
 Furthermore, several books on the standards of neutrally objective journalism have been translated and published.
 At the same time, however, there is no printed journalism review providing forum for debates on the profession.

In order to protect the independence of journalists and to enhance professional journalism, several non-governmental organisations have been established since the political transformation. The first such organisation, namely the Openness Club (Nyilvánosság Klub) has distinguished itself with various forms of protest in the event journalists’ right to access information was curtailed.
 The Hungarian Press Freedom Centre has prepared several analyses on journalists’ performance, also available on the organisation’s website.

In sum, efforts to enhance professional journalism have multiplied in recent years. There is, however, a lot to do if journalists want to do away with unethical behaviour and be real watchdogs of democracy. First and foremost, a professional journal—similar to the American Journalism Review or the Columbia Journalism Review—should be established in order to provide a forum where ethic cases and other problematic issues of journalism can be publicly discussed.
 Secondly, newsroom ombudspersons should be appointed in order to investigate complaints submitted by the public and fellow journalists—a measure that should be promoted by owners and publishers if they wish to regain public trust in their outlets and, consequently, improve audience share and circulation.

Defamation

Several pieces of regulation in the Hungarian legal system aim at protecting one’s honour and good reputation. Some of these are part of the Penal Code, others of the Civil Code. Insult and libel are regulated in Penal Code.
 Both insult and libel (see Table 1 below) cover issues concerning private as well as legal persons’ honour. In such cases, the responsibility of both journalists and editors can be investigated.

Table 1.

The main differences between insult and libel

	 
	Insult
	Libel

	Where? 
	before a large public
	before any third person

	What?
	any expression or injurious act suitable to hurt somebody’s honour
	a factual statement or an expression regarding facts

	Other conditions
	the act have the be in connection with the work, fulfilment of public charge or public interest activity of the affected person
	–

	Maximum punishment 
	one-year prison sentence
	two-year prison sentence


The major difference between insult and libel is that the former regards expressions and injurious acts other than value judgements, whereas the latter can be realised in the event a false factual statement or an expression regarding facts is made.

Courts have repeatedly affirmed that free expression of opinions is under constitutional protection,
 and can be restricted only in the event and to the extent it interferes with another base right laid down in the Constitution. In this respect, the Constitutional Court and its rulings are of particular importance, the most important ones being decisions no. 30/1992 (V.26.), 37/1992 (VI.10) and 36/1994 (VI.24.). According to these, the right to the free expression of opinions is not an absolute one, but the laws limiting it must be interpreted tightly.

As regards press freedom and free speech, the generally held opinion is that defamation rules are more important. Firstly, it is a widely shared view that people must take responsibility for their factual statements. Secondly, processes regarding opinions might allow public officers and authorities to limit the free operation of the press and media. Such a limitation would jeopardise democratic rights: if journalists or other people cannot freely express their opinion on persons holding public offices, the public cannot be well informed about those who represent them.

Efforts to limit free speech with the help of the institutions of the Penal Code have been sporadic in Hungary. As a general rule, those effected seek to defend their interests with recourse to Civil Code institutions. The reasons for this trend are fourfold.

Firstly, criminal processes can be conducted only after a request for prosecution has been launched. In other words, the affected person must take part in the process from the very beginning until the final sentence is made and, for this reason, it is insufficient for him or her to simply submit a charge.

Secondly, unlike in a civil law case, in criminal law cases the affected person cannot claim damages.

Thirdly, punishments in a criminal law case are relatively mild, including but a low sum penalty, and do not offer satisfaction amends to the affected person. In the event a criminal law process is conducted, the sentence may be penalty, public work as well as imprisonment, but the application of the second and third sanctions seems to be but a theoretical possibility. Up to the present, no sentence imposing the last two types of punishment has been passed but in one single case: the courts of both the first and the second instances imposed a prison sentence on a journalist, namely Gábor Bencsik. The editor of the extreme right political weekly Magyar Demokrata stated in an article that Imre Mécs—now an MP who after 1956 had been sentenced to death because of his revolutionary activities but whose sentence was later modified to imprisonment—had made evidence which played a key role in several of his companions’ being sentenced to death after the revolution. Bencsik’s statement was factually false, as a result of which the court of the first instance sentenced him to ten months in prison; the sentence was maintained but suspended by the court of the second instance.
 Even this relative strict decision was completely changed in an extraordinary process by the Supreme Court: according to the final sentence, instead of ten months in prison, Bencsik was to pay a penalty of HUF 60,000 (approximately EUR 250). This was a very low sum compared to damages judged in Civil Code cases: because of the same act, Bencsik was sentenced to pay a damage of HUF 750,000 (EUR 3,000) to Mécs in a civil law process.
 In penal cases the damage must not be transferred to the person effected but to the Hungarian state, while penalties in civil law cases are transferred, by way of compensation, to the person affected.

And fourthly, Civil Code processes are preferred when the falsity of the publicised facts cannot be tested. If one feels that a statement may damage his or her honour or good name, he or she can claim damage not only if the statement is false, while in Penal Code cases the charged person has the right to prove the truthfulness of his or her statement. The defendants even have the right to prove that their statement or activity promoted public interest or warranted private interest, and this instrument gives them a chance to avoid a negative sentence, while Civil Code cases, whereby they cannot prove their point, offer better chances to the persons affected. The argument that the statement was made in the public interest does not play any role in defamation cases in which neither journalists nor the public or state media receive a preferential legal treatment.

As regards the persons affected, one can notice a consistent distinction in the courts’ practice whose roots go back to decision no. 36/1994 (VI.24.) of the Constitutional Court. Prior to 1994, the Penal Code had recognised a crime called “offence to authority or official person”. This crime was realised in the event authorities or public officials, defined very vaguely in the law, were offended. Based on this paragraph, the courts had repeatedly condemned persons who criticised politicians, but in 1994 the Constitutional Court abrogated this disposal of the Penal Code.

The 36/1994 (VI.24.) Constitutional Court decision was a very important step on the road to democratic civil rights, because it abrogated not only the above-mentioned crime, but also set criteria for the criticism of public officials. In particular, the Constitutional Court ruled that (1) opinions on politicians and persons of public authority may be more critical than on private individuals; (2) value judgements on public officials may not be punished, even if such judgments are of a defamatory nature; and (3) factual statements can be punished only in the event the person who made them was aware that they were untrue or had failed to make the expectable steps to check their truthfulness. Since the Constitutional Court’s decision was passed, public officials have initiated fewer criminal processes than before. The judicial practice has also changed: more cases were closed down with acquittal than before.

An example may shed some light on how the higher tolerance limit regarding public officials in defamation cases works. László Grespik, former head of the Administrative Office of Budapest, the capital, submitted a lawsuit against three speakers of Heti Hetes, a humorous popular weekly talk show discussing public issues on the nationwide private television channel RTL Klub. The charged participants of the show had repeatedly dealt with the person of Grespik whose controversial decisions as a public official and whose ‘scientific’ publications as a private individual had shared the public opinion. Grespik was also a candidate nominated by the extreme-right Party of Hungarian Justice and Life (MIÉP) for the legislative elections that were to be held in April 2002. He initiated the process because the defendants had described him as “abnormal” and “stupid”. The court of the first instance acquitted the defendants and explained that Grespik as a public official must tolerate such criticism. The court of the second instance, however, condemned three of the four defendants, claiming that the words they used had gone beyond the limits of the free expression of opinions and therefore offended Mr. Grespik’s honour. The three defendants were condemned to pay penalties of HUF 160,000–375,000 (EUR 666–1562). Convinced that the sentence was too strict, the viewers of the show collected a contribution to the fine.

In sum, the necessity to apply criminal instruments and especially prison punishment in defamation cases has increasingly been questioned.
 The relative weakness of the sanctions imposed by the Penal Code are unfit to prevent offences against one’s honour. At the same time, however, the very existence of such regulations may impose a constitutional risk as journalists may be sentenced to prison if convicted of defamation. For this reason, we recommend the abrogation of prison punishment in defamation cases.

Protection of sources 

According to article 11 of the 1986 Press Act, journalists have the right to not to disclose the name of their information sources. Upon the explicit request of their sources, they are obliged not to do so. Albeit the same article rules that, if it comes to a piece of information regarding a criminal offence, the relevant paragraphs of the criminal law must be applied, it is to be emphasised that the above protection of sources is of an absolute value because, according to Article 82 of the Penal Process Code,
 persons obligated to preserve any information concerning their profession can refer to their right of silence, and in this case they cannot be heard as witness.
According to the court practice, this solution protects all people getting information from other persons and working for the print press and the broadcast media, including editors, journalists and any other personnel. This absolute protection is derived from the general definitions of the press and of ‘press outlets’ as laid down in the Press and the Broadcasting Acts. Since the latter law was passed, the definition of press outlet has also applied to broadcasters. By contrast, the internet is not considered a press outlet, even though in practice journalists working for the online media are not distinguished from other journalists.
The above-mentioned disposal concerning the rules of the Penal Code does not imply that journalists cannot at all be obliged to disclose their sources; all it means is that they are entitled to protect them in civil law cases and other non-criminal processes. The Penal Code has no specific rulings on journalists (who are defined, in article 11 of the Press Act, as “[p]ersons employed by press outlets and providing information as a professional activity”), therefore in criminal law cases they can be tried the same way as any other person. Importantly, journalists may not only refer to their right of silence, but the courts and other authorities must draw their attention to this right of theirs. A lack of warning would be a procedural mistake with the result that the statement cannot be considered evidence in the process.

As a result of this regime, Hungary has not seen any significant tendencies whereby free speech would be limited by the authorities searching for their sources; there is no known case of authorities requesting journalists or press outlets to disclose their sources. There is, however, some other ways to disclose journalists’ sources, namely the seizure of their materials and equipment (such as computers, audio tapes, CD-ROMs, etc.), and the authorities requiring third parties working for journalists or press outlets to disclose data on journalists’ communication with sources.

The Criminal Process Act allows for the seizure of journalists’ materials and equipment in the event they can be used as evidence. Because editorial equipments can be seized under the general conditions, there is no specific regulation protecting the sources of journalists in this field. At the same time, however, there is no known case of the police accessing journalists’ sources in this way.

Disclosure of classified information

The treatment of classified information is regulated by several laws. In particular,
1. A specific law deals with governmental secrets.
 According to this, classified data includes the following: 

· State secrets: The first attachment to the law includes a 151-item list of state secrets and gives a detailed description of the types of information that the various governmental organisations must classify. It also sets a maximum period for classification, ranging from five to 90 years. Only those data are considered state secrets that are classified as such in the regular way and by the authorised person or organisation. 

· Official secrets: Such data include information that must be secret so that no unauthorised person can access them, or else the operation and neutral decision-making of the governmental organisations would be hindered. 

2. Further types of secrets defined by other laws are as follows: 

· Business secrets (as defined in article 81 of the Civil Code), 

· Private secrets (as defined in article 81 of the Civil Code),

· Letter secrets (as defined in article 81 of the Civil Code), 

· Economic secrets (as defined in the Penal Code).

The consequences of the disclosure of secrets defined in the Civil Code are regulated by the Civil Code, and can be sanctioned by civil law institutions (such as damages, amends, etc.). The Penal Code contains general provisions on the disclosure of state, official, and economic secrets, and in particular: 

· State secrets may be violated by any person who accesses, uses or discloses a state secret. Thus this prohibition can be applied not only to officials or persons who have signed security documents, but to any person aware that the information concerned is classified. The ground punishment for this crime is a prison sentence ranging from one to five years, or up to 15 years if, as a consequence of the crime committed, an unauthorised foreigner accesses a state secret. This crime may be committed not only intentionally but negligently as well.

· Official secrets may be violated in the same way, but sanctions are less severe: they may also include public work and financial penalty. The ground prison sentence is one year at the most, but can be raised to a maximum of eight years if, as a consequence of the crime committed, an unauthorised foreigner accesses a military service secret.

The generally held opinion is that the current regulation on the disclosure of classified information provides authorities with an opportunity to limit press freedom to an unwarranted extent, since the crimes above can be committed not only by officials responsible for the classification of information but any person who publishes or discloses them.

Over the past ten years, several processes have been launched against journalists for leaking information. In 1997, the police held that the content of several documents published by the weekly Kriminális included state secrets, and therefore they began a criminal process against editor-in-chief László Juszt who wrote not only the article in question but was also the owner of the company publishing the weekly. The police seized all the computers and other equipment of the editors, as a result of which they could not continue work and the paper ceased publication. This, of course, made a significant damage to Juszt who could claim his damage only three years later when the Metropolitan District State Attorney’s Office dismissed the original charge for lack of crime. 

In two other cases, journalists of the nationwide quality daily Népszava were accused in criminal processes of revealing state secrets. In 1998, a process against László H. Bíró finished in the investigation phase already, as the documents that he publicised and the police held state secret had not been classified by the authorised office. However, the other process, launched against Rita Csík, was finished by the court of the second instance only. She was charged of revealing a state secret because she had publicised a letter written by the former chief of the police headquarters in Hajdú-Bihar County to the deputy leader of the State Attorney’s Office in the same county. The document had no indication of being a state secret, but the prosecutor did not dismiss the case, arguing that Csík held a law degree and should have realised that the document in question was a state secret. This argument was dismissed by the courts of both the first and the second instances.

In sum, up to the present no journalist was condemned for breaching secrecy.
 At the same time, however, several civil rights organisations and journalists hold that the current regulation is questionable in that not only officials but also journalists can be charged if a secret is publicised. In recent years the police have not attempted to disclose the persons leaking such secrets; what they do is they charge the journalist whose name is under the article.
 Another problem is that courts may not inquire into whether the publication of the information in question had served the public interest or the document was classified in the regular way. Furthermore, the courts may not apply the public interest test in order to assess the government’s classification concerns.

In order to change the current situation, our recommendation is to abrogate the responsibility imposed upon every natural and legal person to keep state secrets, and to limit this responsibility to those public officials who actually are in charge of classifying information.

Access to public sources

The protection of personal data and the openness of public data are regulated by 1992. LXIII. Act. According to article 19 of this law, governmental organisations must ease the fast and exact information of the public. They must publicise electronically or otherwise the most important data concerning their sphere of authority and competence, function, activities and results. In this field, journalists, as opposed to non-journalists, do not have any privilege, but they do often refer to this piece of regulation when seeking public information.

The Press Act also has some rulings on access to information. Journalists may access any open sessions of the state and civil organisations and their boards, as well as the open hearings and trials of the courts. The Press Act also obliges state and civil organisations to release information regarding their operation, but in practice governmental organisations have several instruments to restrict this right. Firstly, according to article 31 of the 1992. LXII. Law, in the even a journalist request for public information is rejected, he or she can bring an action out of turn against the organization in question. Courts, however, may only oblige it to release the requested information, but cannot impose any sanction in order to prevent further misbehaviour. Secondly, some governmental organisations claim to release the requested information at a later date, in which case journalists cannot bring an action. There are, however, some limitations to this general rule. 

Recent years have seen one particularly controversial case of the political elites’ limiting access to public information. Television cameras are not allowed to enter the regular sessions of Parliament; all the television channels can do is they can buy and broadcast the pictures shot by a company specifically hired by Parliament to follow session meetings. Television journalists argue that this practice equals censorship, as the pictures shot by the company in question are highly edited and expensive; minor television channels cannot even afford to buy them. Also, this practice seems discriminative to the detriment of television as opposed to newspapers, for the journalists of the print press are allowed into the session meetings and can use their photo cameras. This situation has come about as a result of a loophole: the Broadcasting Act rules that Parliament must pass a law specifying the transparency of parliamentary sessions; however, even though the time framework provided by the Broadcasting Act for MPs to pass the piece of regulation in question has long expired, no such law has been passed to date.

Bibliography

Bajomi-Lázár, Péter, “Hungary”, in Dragomir, Marius et al. (eds), Television across Europe: regulation, policy and independence. Budapest & New York: Open Society Institute, vol. 2, 2005.

Bajomi-Lázár, Péter, “Hungary”, in Preoteasa, Manuela (ed.) Media: The Business of Ethics, the Ethics of Business. Bucharest: Center for Independent Journalism, 2005.

Bajomi-Lázár, Péter, “Még egyszer a sajtóalapról” (“Do we need a press fund?”), in Enyedi Nagy, Mihály, Gábor Polyák and Ildikó Sarkady (eds), Magyarország médiakönyve 2003 (Annual of the Hungarian media 2003), Budapest: ENAMIKÉ, 2003. 

Bajomi-Lázár, Péter, “Press Freedom in Hungary 1990–2001”, in Sükösd, Miklós and Péter Bajomi-Lázár (eds), Reinventing Media. Media Policy Reform in East Central Europe. Budapest: Central European University Press, 2003. 

Burgh, Hugo de (ed.) Oknyomozó újságírás (Investigative Journalism), Budapest: Jószöveg Műhely Kiadó, 2005.

De Bens, Els and Helge Ostbye, “The European Newspaper Market”, in McQuail, Denis and Karen Siune (eds), Media Policy. Convergence, Concentration and Commerce, Sage, 1998.

Dohnanyi, Johannes von and Christian Möller (eds), The Impact of Media Concentration on Professional Journalism, Vienna: OSCE, 2003.

Gálik, Mihály, “Evolving the Media Market. The Case of Hungary”, in: Paletz, David L. and Karol Jakubowicz (eds), Business as Usual. Continuity and Change in Central and Eastern Europe. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, Inc., 2003.

Gálik, Mihály, “Hungary”, in Petković, Brankica (ed.), Media Ownership and Its Impact on Media Independence and Pluralism, Ljubljana: Peace Institute, 2004.

Halmai, Gábor, Kommunikációs jogok (Communication rights), Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó, 2002.

Humphreys, Peter J., Mass media and media policy in Western Europe, Manchester and New York: Manchester University Press, 1996.

Humphreys, Peter J.: Mass media and media policy in Western Europe, Manchester University Press, 1996.

Hutchison, David, Media Policy. An Introduction, Oxford: Blakcwell Publishers, 1999.

Lampé, Ágnes, “A parlamenti ülések nyilvánossága. Cenzúra vagy szabályozás?” (Public access to Parliamentary session meetings: Censorhip or regulation?) Médiakutató, Fall 2006.

Lánczy, András and Patrick H. O’Neil, “Pluralization and the politics of media change in Hungary”, in Patrick H. O’Neil (ed.), Post-Communism and the Media in Eastern Europe, London: Frank Cass, 1997.

Lengyel, Emőke, “The art of careful power balancing: Hungary”, in: The Development of the Audiovisual Landscape in Central Europe since 1989, foreword by Flesch, Collette, Luton, UK: John Libbey Media, 1996.

Rivers, William L. and Cleve Mathews, Médiaetika (Media Ethics), Budapest: Bagolyvár, 1993.

Seregélyesi, János, “A nyomtatott sajtó helyzete” (“The status of the print press”), in Cseh, Gabriella, Mihály Enyedi Nagy and Tibor Solténszky (eds) Médiakönyv 1998 (Annual of the Hungarian media 1998). Budapest: ENAMIKÉ, 1998.

Sükösd, Miklós, “Tényfeltáró újságírás Magyarországon” (“Investigative journalism in Hungary”), in Kovács, Zoltán and Gizella Tarnói (eds) Fiúk a bányában. Fidesz perek az ÉS ellen (Lawsuits launched by Fidesz against the weekly Élet és Irodalom), Budapest: Irodalom Kft., 2000.

Sükösd, Miklós, “The Media War”, in East European Reporter, April 1992.

Szűcs, László, “Médiaetikai kódexek a mai Magyarországon” (“Codes of media ethics in present-day Hungary”), in Sükösd, Miklós and Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai magyar médiában (The values of the news. Ethics and professionalism in the Hungarian media), Budapest: Média Hungária, 2001.

Terestyéni, Tamás, “A nyilvánosság erőtlensége” (“The poor performance of the media”), in Sárközy, Erika (ed.) Rendszerváltás és kommunikáció (Political transformation and communication), Budapest: Osiris Kiadó, 1999.

Vásárhelyi, Mária, “Újságírókutatás 2000” (“An opinion poll among journalists, 2000”), Jel-Kép, 4/2001.

Vásárhelyi, Mária, Újságírók, sajtómunkások, napszámosok (“Journalists. An opinion survey”), Budapest: Új Mandátum Kiadó, 1999.

Závecz, Tibor, “Főszerepből karakterszerep. A média presztízse a magyar lakosság körében 1988 és 1998 között” (“The prestige of the Hungarian media with the Hungarian population 1988–1998”), in Sárközy, Erika (ed.) Rendszerváltás és kommunikáció (Political transformation and communication), Budapest: Osiris, 1999.

� This paper was completed in September 2006.


� See the official webpage of Hungarian Parliament, � HYPERLINK "http://www.mkogy.hu/cgi-bin/insurl?pairhelp/ogy_magyar.htm" ��http://www.mkogy.hu/cgi-bin/insurl?pairhelp/ogy_magyar.htm�, last accessed 21 July, 2006.


� Data provided by the Central Statistical Office (KSH), � HYPERLINK "http://www.nepszamlalas.hu/hun/kotetek/10/10_osszef.pdf" ��http://www.nepszamlalas.hu/hun/kotetek/10/10_osszef.pdf�, last accessed 21 July, 2006.


� See the official webpage of the Prime Minister’s Office at � HYPERLINK "http://www.magyarorszag.hu/hirek/gazdasag/gdp20060310.html?mohu_location=C_NewsAdvisor" ��http://www.magyarorszag.hu/hirek/gazdasag/gdp20060310.html?mohu_location=C_NewsAdvisor�, last accessed 24 July, 2006. The exchange rate was EUR 1 = HUF 275 in the summer of 2005, but fluctuating.


� Government decree 58/1989. (VI. 15.). 


� Seregélyesi, János, “A nyomtatott sajtó helyzete” (“The status of the print press”), in Cseh, Gabriella, Mihály Enyedi Nagy and Tibor Solténszky (eds) Médiakönyv 1998 (Annual of the Hungarian media 1998). Budapest: ENAMIKÉ, 1998, pp. 191–196.


� Government decree no. 1008/10/89/VII. 3.


� 1949. XX. Law (Constitution) amended by Law 1989. XXXI.


� � HYPERLINK "http://www.freedomhouse.org/uploads/FIWrank7305.xls" ��http://www.freedomhouse.org/uploads/FIWrank7305.xls�, last accessed 21 July, 2006.


� Vásárhelyi, Mária, Újságírók, sajtómunkások, napszámosok (“Journalists. An opinion survey”), Budapest: Új Mandátum Kiadó, 1999; Vásárhelyi, Mária, “Újságírókutatás 2000” (“An opinion poll among journalists, 2000”), Jel-Kép, 4/2001.


� Lengyel, Emőke, “The art of careful power balancing: Hungary”, in: The Development of the Audiovisual Landscape in Central Europe since 1989, foreword by Flesch, Collette, Luton, UK: John Libbey Media, 1996, pp. 81–120; Sükösd, Miklós, “The Media War”, in East European Reporter, April 1992, pp. 69–72; Lánczy, András and Patrick H. O’Neil, “Pluralization and the politics of media change in Hungary”, in Patrick H. O’Neil (ed.), Post-Communism and the Media in Eastern Europe, London: Frank Cass, 1997, 82–101; Bajomi-Lázár, Péter, “Press Freedom in Hungary 1990–2001”, in Sükösd, Miklós and Péter Bajomi-Lázár (eds), Reinventing Media. Media Policy Reform in East Central Europe. Budapest: Central European University Press, 2003, pp. 85–114. 


� Cf. Humphreys, Peter J., Mass media and media policy in Western Europe, Manchester and New York: Manchester University Press, 1996, pp. 83–89; Hutchison, David, Media Policy. An Introduction, Oxford: Blakcwell Publishers, 1999, pp. 170–180; De Bens, Els and Helge Ostbye, “The European Newspaper Market”, in McQuail, Denis and Karen Siune (eds), Media Policy. Convergence, Concentration and Commerce, Sage, 1998, pp. 7–22; Humphreys, Peter J.: Mass media and media policy in Western Europe, Manchester University Press, 1996.


� Cf. Bajomi-Lázár, Péter, “Még egyszer a sajtóalapról” (“Do we need a press fund?”), in Enyedi Nagy, Mihály, Gábor Polyák and Ildikó Sarkady (eds), Magyarország médiakönyve 2003 (Annual of the Hungarian media 2003), Budapest: ENAMIKÉ, 2003, pp. 365–376.


� For details, see Bajomi-Lázár, Péter, “Hungary”, in Dragomir, Marius et al. (eds), Television across Europe: regulation, policy and independence. Budapest & New York: Open Society Institute, vol. 2, 2005, pp. 789–864.


� Bajomi-Lázár, Péter, “Hungary”, in Preoteasa, Manuela (ed.) Media: The Business of Ethics, the Ethics of Business. Bucharest: Center for Independent Journalism, 2005, pp. 93–118.


� Gálik, Mihály, “Evolving the Media Market. The Case of Hungary”, in: Paletz, David L. and Karol Jakubowicz (eds), Business as Usual. Continuity and Change in Central and Eastern Europe. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, Inc., 2003, pp. 177–204; von Dohnanyi, Johannes and Christian Möller (eds), The Impact of Media Concentration on Professional Journalism, Vienna: OSCE, 2003, pp. 133–144; Gálik, Mihály, “Hungary”, in Petković, Brankica (ed.), Media Ownership and Its Impact on Media Independence and Pluralism, Ljubljana: Peace Institute, 2004, pp. 191–216.


� Szűcs, László, “Médiaetikai kódexek a mai Magyarországon” (“Codes of media ethics in present-day Hungary”), in Sükösd, Miklós and Ákos Csermely: A hír értékei. Etika és professzionalizmus a mai magyar médiában (The values of the news. Ethics and professionalism in the Hungarian media), Budapest: Média Hungária, 2001, pp. 71–82.


� The full text of the code can be downloaded at http://www.muosz.hu/kodex.php?page=etikai&sub=etikaikk9, last accessed 21 July, 2006.


� The code can be downloaded at � HYPERLINK "http://index.hu/mte_kodex/mte_kodex.doc" ��http://index.hu/mte_kodex/mte_kodex.doc�, last accessed 21 July, 2006.


� � HYPERLINK "http://www.magyarhirlap.hu/Ombudsman_index.php" ��http://www.magyarhirlap.hu/Ombudsman_index.php�, last accessed 21 July, 2006.


� The decisions of the Ethic Commission can be downloaded at � HYPERLINK "http://www.muosz.hu/main.php?page=bizottsagok&fo=8&id=5" ��http://www.muosz.hu/main.php?page=bizottsagok&fo=8&id=5�, last accessed 24, July, 2006.


� Závecz, Tibor, “Főszerepből karakterszerep. A média presztízse a magyar lakosság körében 1988 és 1998 között” (“The prestige of the Hungarian media with the Hungarian population 1988 – 1998”), in Sárközy, Erika (ed.) Rendszerváltás és kommunikáció (Political transformation and communication), Budapest: Osiris, 1999, pp. 87–90.


� Terestyéni, Tamás, “A nyilvánosság erőtlensége” (“The poor performance of the media”), in Sárközy, Erika (ed.) Rendszerváltás és kommunikáció (Political transformation and communication), Budapest: Osiris Kiadó, 1999, pp. 59–69; Sükösd, Miklós, “Tényfeltáró újságírás Magyarországon” (“Investigative journalism in Hungary”), in Kovács, Zoltán and Gizella Tarnói (eds) Fiúk a bányában. Fidesz perek az ÉS ellen (Lawsuits launched by Fidesz against the weekly Élet és Irodalom), Budapest: Irodalom Kft., 2000, pp. 13–20 and 373–393.


� Cf. � HYPERLINK "http://www.pulitzer.hu/tort.htm" ��http://www.pulitzer.hu/tort.htm�, � HYPERLINK "http://www.minosegiujsagiras.hu/" ��http://www.minosegiujsagiras.hu/�, http://www.gsoma.hu/, last accessed 21 July, 2006.


� E.g., Rivers, William L. and Cleve Mathews, Médiaetika (Media Ethics), Budapest: Bagolyvár, 1993; Burgh, Hugo de (ed.) Oknyomozó újságírás (Investigative Journalism), Budapest: Jószöveg Műhely Kiadó, 2005.


� http://www.nyilvanossagklub.hu/allasfoglalasok.shtml, last accessed 21 July, 2006.


� � HYPERLINK "http://www.sajtoszabadsag.hu/" ��http://www.sajtoszabadsag.hu/�, last accessed 21 July, 2006.


� MÚOSZ used to have a monthly magazine which, however, has recently ceased publication and is now available online only at http://www.emasa.hu/, last accessed 21 July, 2006. This publication, however, had hardly ever provided forum for ethic debates.


� 1978. IV. Law.


� For details, see for example the BH 1998/317 and 1998/212 decisions of the Supreme Court.


� Dózsa, Kata, “A rágalom ára” (The price of defamation), 8 July 2005., http:www.emasa.hu/print.php?id=278, last accessed 21 July 2006.


� See the report of the Hungarian Wireless Agency (MTI), “Mécs Imre első fokon pert nyert Lovassal, Bencsikkel, Bayerrel és Járaival szemben” (“Imre Mécs has won on the first degree against Bencsik, Bayer and Járay”), http: //www.data.uno.hu/print/news.php3?id=168981, last accessed 21 July 2006.


� Halmai, Gábor, Kommunikációs jogok (Communication rights), Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó, 2002. p. 149.


� For example see Gábor Halmai’s opinion in Dózsa, Kata, ibid.


� 1998. XIX. Law, article 82.


� 1995. LXV. Law on State and Service Secrets.	


� Fahidi, Gergely, “Perek a rendőrség ellen” (“Lawsuits against the police”), Heti Világgazdaság, 12 May, 2001.


� Pilishegyi, Noémi: Titok, törvény, tervezet (“Secret, law, draft”), � HYPERLINK "http://www.168ora.hu/cikk.php?id=4610&pribt=1" ��http://www.168ora.hu/cikk.php?id=4610&pribt=1�, last accessed 23 July 2006. 


� Sajtószabadság: a titkot őrizni kell (“Press freedom: the secret have to be kept”), http:www.teleschola.hu/?11&cikk=1959&print&print, last accessed 24 July 2006.


� Lampé, Ágnes, “A parlamenti ülések nyilvánossága. Cenzúra vagy szabályozás?” (Public access to Parliamentary session meetings: Censorhip or regulation?) Médiakutató, Fall 2006.





PAGE  
1

